Onze kale huurprijzen gaan per 1 juli 2021 niet omhoog. Vanwege de coronacrisis heeft de overheid besloten de huren van sociale huurwoningen te bevriezen. Op verzoek van de huurdersbelangenverenigingen, verhoogt Woonpunt de huren dit jaar ook niet van de hogere huurwoningen. De coronacrisis raakt ons immers allemaal.
Aanpassing servicekosten
Uw kale huurprijs blijft gelijk aan 2020. Als u gebruik maakt van ons glasfonds en/of het abonnement huurdersonderhoud, veranderen de kosten hiervoor ook niet. Alleen de voorschotten voor de overige servicekosten passen we aan, als dat nodig is. Dat doen we op basis van de werkelijke kosten over voorafgaande jaren. U ontvangt hierover voor 1 mei bericht van ons.
Sommige huurders huurverlaging
Huurders van een sociale huurwoning met een laag inkomen en een hoge huur kregen van ons voor 1 april een brief dat we hun huur verlagen. Heeft u geen brief ontvangen maar denkt u hiervoor wel in aanmerking te komen? Kijk dan op de pagina over huurverlaging voor de voorwaarden en hoe u dit kunt aanvragen.
Huurtoeslag
De overheid heeft sinds 2020 de maximale inkomensgrenzen voor huurtoeslag verruimd. Daardoor komen meer huishoudens hiervoor in aanmerking. Bent u in verhouding tot uw inkomen veel geld kwijt aan uw huur? Of bent u in inkomen achteruit gegaan? Dan loont het om te checken of u in aanmerking komt voor huurtoeslag. Kijk voor meer informatie op www.belastingdienst.nl.
Betalingsproblemen voorkomen
Komt u, bijvoorbeeld vanwege de coronacrisis, financieel in de knel? Als u verwacht dat u de huur niet kunt betalen, neem dan nu al contact op met ons incassoteam. Dan kunnen ze samen met u kijken naar wat mogelijk is, om te voorkomen dat problemen zich opstapelen. Uitstel van huurbetaling behoort bijvoorbeeld tot de mogelijkheden.
Wel huurverhoging bij verbetering
Het bevriezen van de huur geldt alleen voor de jaarlijkse huurverhoging. Als we verbeteringen doen aan uw woning kan er wel een huurverhoging gelden dit jaar.
Meer informatie
Heeft u een vraag over de huuraanpassing? Neem dan contact met onze klantenservice via 088 – 050 60 70 of info@woonpunt.nl. Meer informatie vindt u ook op www.huurcommissie.nl.
De huurverhoging voor de kale huur is 0% voor alle huurders van Woonpunt. Vanwege de coronacrisis verhogen we de huren niet. Alleen de voorschotten voor de overige servicekosten passen we aan, als dat nodig is. Dat doen we op basis van de werkelijke kosten over voorafgaande jaren.
U kunt geen bezwaar maken tegen de huurverhoging op basis van achterstallig onderhoud. Wel kunt u bij ernstige onderhoudsgebreken een procedure 'Onderhoud en huurprijs' starten bij de Huurcommissie. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van de Huurcommissie. Als er al een procedure 'Onderhoud en huurprijs' loopt, dan kunt u wel bezwaar maken. Ook kunt u bezwaar maken als de Huurcommissie de huurprijs tijdelijk heeft verlaagd vanwege onderhoudsgebreken, en de gebreken nog niet zijn verholpen.
Een zittende huurder die vóór het moment van huurverhoging al huurtoeslag ontvangt, houdt zijn recht op huurtoeslag ook als de huur boven de grens uitkomt. Bij een nieuwe aanvraag moet de huur wel lager zijn dan de maximale huurgrens (=liberalisatiegrens).
Ja, dat mag als de huurprijs van uw woning op basis van de puntenwaardering boven de liberalisatiegrens ligt. Deze grens ligt op € 737,14. De puntenwaardering van uw woning geeft de kwaliteit van uw woning weer. Lees hier meer over op de website van de Rijksoverheid.