Huur opzeggen

Praktische informatie

U kunt snel en gemakkelijk de huur opzeggen door het formulier in te vullen. Lees voordat u dit doet de praktische informatie op deze pagina.


Datum huuropzegging

U kunt elke dag van de maand uw huur opzeggen; met een opzegtermijn van minimaal één maand. De laatste huurdag mag niet in het weekend vallen of op een feestdag. Heeft u verhuisplannen dan mag u ook langer dan een maand van te voren uw huur opzeggen. Dat is voor u als huurder wel zo prettig, want dan is er meer tijd voor het werkbezoek en de eindopname. Ook heeft u meer tijd als u nog iets moet herstellen in de woning. En is de kans groter dat wij bij uw vertrek een nieuwe huurder hebben gevonden. Biedt u spullen ter overname aan dan is dit sneller afgehandeld.

Direct uw huur opzeggen, klik hier


Hoe laat u de woning achter?

De bewoner die na u in de woning komt, wil een schone en nette woning. Daarom moet u ervoor zorgen dat:

  • de wc’s, badkamer en keuken schoon en fris zijn
  • alle kamers leeg zijn en geveegd of gestofzuigd
  • spijkers, schroeven of pluggen uit de wanden en plafonds zijn verwijderd en de gaten zijn gedicht

Nakijken woning

De opzichter loopt tijdens zijn werkbezoek samen met u de woning na. Als u nog iets aan uw woning moet veranderen, laten wij u dat schriftelijk weten. Daarbij geven we ook aan wat de kosten zijn als u deze werkzaamheden door Woonpunt laat uitvoeren. In elk geval moeten de werkzaamheden vóór het einde van de huurperiode zijn uitgevoerd. Als bij het werkbezoek blijkt dat er nog een eindinspectie gewenst is, dan wordt hiervoor een afspraak ingepland.

Spullen aanbieden ter overname

Er kunnen alleen spullen achterblijven als u met de nieuwe bewoner heeft afgesproken dat hij die overneemt. U heeft dan samen met de nieuwe bewoner een formulier ondertekend. Een kopie daarvan gaat naar Woonpunt, zodat wij weten welke goederen in de woning achterblijven. Wil de nieuwe huurder niets overnemen, dan moet u de woning leeg opleveren.

Na 1 april 2013

Voor veranderingen die u na 1 april 2013 heeft aangebracht gelden regels:
Ga naar de spelregels.


Zelf aangebrachte veranderingen

Heeft u een verandering aangebracht in uw woning, dan zijn er bij het einde van de huurperiode een aantal opties. 'Losse' zaken moet u altijd verwijderen (gordijnen, tapijt, zonwering). Het verwijderen van 'vaste' zaken zoals een tegelvloer, dakraam of schuifpui is afhankelijk van de afspraken die Woonpunt met u heeft gemaakt bij aanvang van het huurcontract. Wat Woonpunt overneemt en wat u moet verwijderen wordt door onze medewerker schriftelijk vastgelegd tijdens de inspectie die volgt op uw huuropzegging.


Inleveren sleutels en eindafrekening

Uiterlijk op de laatste huurdag komt onze opzichter bij u langs voor een eindinspectie. Tijdens deze inspectie levert u de sleutels in. Binnen één maand na de oplevering ontvangt u de eindafrekening. Als u nog iets moet betalen vanwege schade, schoonmaakkosten of achterstallige huur, dan wordt dat vermeld. De afrekening van eventuele stook- of servicekosten krijgt u later.


Niet vergeten...

Met Woonpunt kunt u veel zaken regelen, maar niet alles. Denk bijvoorbeeld aan het opzeggen of wijzigen van uw huurtoeslag. Daarvoor kunt u terecht bij www.toeslagen.nl Denk er ook aan uw verhuizing door te geven aan instanties zoals de gemeente, PostNL, uw energieleverancier, telefoon- en internetaanbieder en WML.


Veel gestelde vragen

  • Sommige spullen kunt u aanbieden aan de volgende huurder. Zoals laminaat, vloerbedekking of rolluiken.
    Wil de volgende huurder uw spullen overnemen? Vul dan samen een overnameformulier in en lever dit in bij Woonpunt.
    Wil de volgende huurder uw spullen niet? Dan moet u ze zelf meenemen of weggooien. Zo voorkomt u dat wij u hiervoor kosten in rekening brengen.
    Als de volgende huurder nog niet bekend is, dan mag u de spullen voorlopig achterlaten. Zodra de huurder bekend is, mag hij beslissen of hij de spullen wil overnemen. Wil deze huurder dat niet? Dan moet u de spullen alsnog verwijderen. Aan het verwijderen van spullen na de laatste huurdag zijn kosten verbonden.

  • U kunt een woning niet zomaar overnemen of iemand voordragen. Als u een woning verlaat, dan zegt u het huurcontract op. De woning komt dan beschikbaar voor alle geïnteresseerden. Degene met de langste wachttijd, komt als eerste in aanmerking.
    Als u een studentenwoning huurt dan gelden andere regels. Dan kan de zittende huurder een kandidaat voordragen. Lees hier aan welke criteria de kandidaat moet voldoen.

  • Woningruil is het ruilen van een woning met een andere huurder. Hiervoor heeft u schriftelijke toestemming nodig van de beide verhuurders.

    Als u uw woning wil ruilen, neem dan contact met ons op om uw aanvraag in te dienen. Wij toetsen de aanvraag aan voorwaarden zoals inkomen en gezinssamenstelling. Ook komen we bij u langs om de staat van de woning te beoordelen. Voldoet de nieuwe huurder aan de voorwaarden voldoet en is de woning in orde? Dan is het wat ons betreft mogelijk om van woning te ruilen. Natuurlijk moet ook de andere verhuurder instemmen met de voorgestelde woningruil. Als beide partijen akkoord zijn dan worden de bestaande huurcontracten beëindigd en worden twee nieuwe huurcontracten opgesteld.

  • Woonpunt streeft ernaar de afrekening voor 1 juli aan de huurders te sturen. Daarom is het belangrijk dat we uw nieuwe adres hebben. Kijk voor meer informatie op www.woonpunt.nl/stookkosten.