
Contact & vragen
Heeft u een vraag voor ons? Wellicht vindt u hier uw antwoord.
Doorloop onderstaande rubrieken voor uw vraag, of gebruik de zoek-box! Als u het antwoord hier niet vindt, neem dan contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 088 - 050 60 70.
Ons post- en bezoekadres vindt u onderaan deze pagina.
-
Veel huizen hebben een vochtprobleem. Het ruikt vaak muf en er kunnen vochtplekken of schimmel ontstaan. Dat is niet gezond. Gelukkig kunt u er vaak zelf wat aan doen. Met koken, douchen en het drogen van de was komt bijvoorbeeld veel vocht in de woning. Voer dit zo snel mogelijk af naar buiten. Hoe u dit het beste kunt doen, ziet u in dit filmpje van de GGD. De GGD komt ook graag bij ons langs voor een persoonlijk advies om vochtproblemen te verhelpen. Bel voor een afspraak naar GGD Zuid Limburg: 088 - 880 50 70.
-
Woonpunt is niet aansprakelijk voor vochtschade aan uw eigendommen als u deze heeft opgeslagen in de kelder. Een kelder is namelijk niet geschikt voor de opslag van spullen die makkelijk vocht opnemen of snel door vocht worden aangetast, zoals kleding, schoeisel, een zitbank of boeken. De lucht in de kelder bevat meer vocht dan de lucht in bijvoorbeeld de woonkamer. Dat komt omdat de kelder (deels) ondergronds ligt en de temperatuur er lager is. Daarom ontraden wij u om vochtgevoelige zaken in de kelder op te slaan en zijn wij niet verantwoordelijk voor vochtschade die zo ontstaat.
-
Woonpunt is verantwoordelijk voor het onderhoud aan technische installaties. Zelf heeft u ook een verantwoordelijkheid denk bijvoorbeeld aan het vervangen van filters van uw mechanische ventilatie.
-
Woonpunt vervangt alleen hang-en sluitwerk tijdens renovatieprojecten. Wilt u ander hang- en sluitwerk dan kunt u dit zelf regelen.
-
Ja dat kan, als u in een flatgebouw of appartementencomplex woont. U kunt hiervoor een verzoek indienen via onze website. Na uw aanvraag maken we het nieuwe plaatje en sturen u deze toe met de post. Dit neemt ongeveer 5 werkdagen in beslag.
-
Via Woonpunt kunt u zich aansluiten bij het glasfonds, waarmee u verzekerd bent tegen glasbreuk. Dit kost u € 1,16 per maand. Glasreparaties vanuit dit fonds worden verricht door Trichtglas. Huurders die lid zijn van het glasfonds kunnen direct contact opnemen met Trichtglas via dit contactformulier.
-
Wateroverlast kunt u doorgeven aan Woonpunt. Dat kan via onze website of u kunt contact opnemen met onze klantenservice via 088 - 050 60 70.
-
Voor een stroomstoring kunt u contact met Woonpunt opnemen. Dat kan via onze website of u kunt contact opnemen met onze klantenservice via 088 - 050 60 70.
-
Een klacht over het onderhoud kunt u aan ons doorgeven door dit formulier in te vullen. Binnen vijf werkdagen krijgt u een reactie.
-
Heeft u een abonnement huurdersonderhoud, dan kunt u dit aan Woonpunt vragen. U kunt voor het schoonmaken van de dakgoot een verzoek indienen via onze website.
-
Bent u zelf niet handig dan kunt u gebruik maken van ons abonnement huurdersonderhoud. Hiermee kunt u reparaties die eigenlijk voor uw rekening zijn, door Woonpunt laten uitvoeren. Lees hier de uitgebreide informatie over het abonnement.
-
Kan de reparatie niet wachten? Via 088 - 050 60 70 zijn we 24 uur per dag bereikbaar, ook in het weekend. Tip: luister de hele meldtekst af. Aan het einde kunt u zich laten doorschakelen naar onze externe storingsdienst.
-
Ja wij kunnen u helpen. Houd er wel rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn. Heeft u onze hulp nodig omdat u zichzelf heeft buitengesloten? Dan betaalt u € 85,- (tijdens kantooruren) of € 130,- (buiten kantooruren). Sleutels kwijt? Een slotcilinder vervangen kost € 85,-. Voor elke volgende (gelijk sluitende) cilinder in dezelfde woning betaalt u € 25,-.
-
Ja, dat kan. U kunt contact opnemen met onze klantenservice, via 088 – 050 60 70. Zij kunnen u vertellen of een sleutel beschikbaar is en wanneer u deze kunt komen halen.
-
Ja dat is mogelijk. Of u kunt dit via de website aan ons doorgeven of contact opnemen met onze klantenservice via 088 – 050 60 70.
-
U kunt gemakkelijk uw verzoek indienen via dit formulier op onze website. Heeft u al een afspraak gemaakt die u wilt veranderen? Neem dan contact op met onze klantenservice: 088 - 050 60 70.
-
Woonpunt hanteert geen standaard termijnen voor het vervangen van een keuken. We vervangen de keuken als deze technisch niet meer in orde is. U kunt hiervoor een afspraak maken met onze opzichter.
-
Als wij onderhoud bij u komen uitvoeren dan ontvangt u 3 tot 4 weken van te voren een brief van ons met een aankondiging.
-
Wilt u weten wat de status is van uw reparatieverzoek, neem dan telefonisch contact op met onze klantenservice via 088 050 60 70.
-
Woonpunt voert geen aanpassingen uit op basis van individuele verzoeken van huurders. Als u iets wil veranderen dan mag dat, lees voor meer informatie en de spelregels de brochure 'zelf uw woning veranderen' goed door.
-
U kunt gemakkelijk uw verzoek indienen via ons online formulier.
-
Onze richtlijn is dat uw bruto jaarinkomen minimaal 48 keer de maandhuur moet zijn, zodat u veilig kunt huren.
Bovendien moeten woningcorporaties bij het verhuren van sociale huurwoningen voldoen aan ‘passend toewijzen’. Dat houdt in dat u geen woning mag huren die te duur voor u is. Kijk op de pagina over passend toewijzen tot welk huurbedrag u kunt huren.
-
De huurder voor u kan spullen aanbieden ter overname. Zoals laminaat, vloerbedekking of rolluiken.
Wilt u de spullen overnemen? Vul dan samen een overnameformulier in en lever dit in bij Woonpunt. Na de overname worden de spullen uw eigendom. U bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud. Op het moment dat u de huur opzegt en de huurder na u wenst de spullen niet over te nemen, dan bent u verplicht ze te verwijderen.
Wilt u de spullen niet? Dan moet de huurder voor u ze zelf meenemen of weggooien.
Woonpunt is geen partij bij overname, maar stelt u alleen in de gelegenheid dit te kunnen doen. -
Huisdieren zijn toegestaan, mits het houden van huisdieren geen overlast of klachten veroorzaakt bij medebewoners of omwonenden.
-
Nee, u kunt uw studentenkamer blijven huren.
-
Nee, het is niet mogelijk om een huurwoning te kopen. U kunt alleen woningen kopen die wij te koop aanbieden.
-
Nee, het is niet mogelijk om een koopwoning te huren. U kunt alleen woning huren die wij te huur aanbieden.
-
Bij een sociale huurwoning (huurprijs tot € 752,33 per maand) wordt de maximale (kale) huurprijs berekend volgens het landelijke Woning Waarderingsysteem, oftewel de puntentelling. Deze puntentelling geeft de kwaliteit van de woning aan. Bij het puntenaantal hoort een maximale huurprijs. De woning krijgt punten voor onder meer de oppervlakte van de vertrekken, voorzieningen in de keuken en het sanitair, energieprestatie en woonomgeving. Er zijn aparte puntensystemen voor zelfstandige woningen, onzelfstandige woningen (kamers), woonwagens en woonwagenstandplaatsen. Daarnaast gelden er bijzondere regels voor woningen in een serviceflat en voor monumentenwoningen.
Het puntensysteem geldt niet voor woningen in de vrije sector (huurprijs vanaf € 752,33 per maand). Bij deze woningen bepaalt de marktwaarde de huurprijs. -
Hiervoor heeft u toestemming nodig van Woonpunt. Lees hier meer over op de pagina over medehuurderschap en inwoning.
-
Ja, als student mag je jouw kamer voor maximaal één jaar onderverhuren aan een andere student. Onderhuur mag bijvoorbeeld omdat je een tijdje stage gaat lopen, of een semester gaat doen in een andere stad. Hiervoor is toestemming nodig van Woonpunt.
Hoe gaat het in zijn werk?
Je kunt zelf opzoek gaan naar een tijdelijke huurder. Dit moet een student zijn en hij of zij moet dit kunnen aantonen aan de hand van een studentenpas. Daarnaast mag je zelf geen betaalachterstanden hebben. Heb je een kandidaat gevonden? Vul dan dit formulier in, uiterlijk 10 dagen voor de ingangsdatum van de onderverhuur.Let op: Je blijft zelf de officiële huurder van de kamer en daarmee verantwoordelijk voor de huurbetalingen. Je blijft dus zelf de huur betalen aan Woonpunt en zal zelf de betalingen moeten regelen met de onderhuurder.
-
Allereerst gecondoleerd met uw verlies. Bent u de erfgenaam en wilt u de huur opzeggen? Dan zijn voor u twee extra zaken van belang:
- Stuur ons ten eerste de akte van overlijden per post of e-mail.
- Ten tweede willen we weten of u de nalatenschap aanvaardt of verwerpt. Hiervan moet u ons ook een officiële verklaring sturen.
Wilt u weten hoe de opzegging werkt en wat we verder van u verwachten? Kijk dan hier.
-
Als u beiden geregistreerd staat als huurder bij Woonpunt, kan één van jullie wellicht in de woning achterblijven. Om niet langer aansprakelijk te zijn voor bijvoorbeeld de huurbetaling moet de vertrekkende huurder zijn of haar gedeelte van de huurovereenkomst opzeggen. Houd rekening met de opzegtermijn van minimaal één maand. Wij zorgen dat de huurovereenkomst op naam komt van de achterblijvende huurder. U kunt uw gedeelte van de huurovereenkomst opzeggen met het huuropzeggingsformulier.
-
Sommige spullen kunt u aanbieden aan de volgende huurder. Zoals laminaat, vloerbedekking of rolluiken.
Wil de volgende huurder uw spullen overnemen? Vul dan samen een overnameformulier in en lever dit in bij Woonpunt.
Wil de volgende huurder uw spullen niet? Dan moet u ze zelf meenemen of weggooien. Zo voorkomt u dat wij u hiervoor kosten in rekening brengen.
Als de volgende huurder nog niet bekend is, dan mag u de spullen voorlopig achterlaten. Zodra de huurder bekend is, mag hij beslissen of hij de spullen wil overnemen. Wil deze huurder dat niet? Dan moet u de spullen alsnog verwijderen. Aan het verwijderen van spullen na de laatste huurdag zijn kosten verbonden. -
U kunt een woning niet zomaar overnemen of iemand voordragen. Als u een woning verlaat, dan zegt u het huurcontract op. De woning komt dan beschikbaar voor alle geïnteresseerden. Degene met de langste wachttijd, komt als eerste in aanmerking.
Als u een studentenwoning huurt dan gelden andere regels. Dan kan de zittende huurder een kandidaat voordragen. Lees hier aan welke criteria de kandidaat moet voldoen. -
Woningruil is het ruilen van een woning met een andere huurder. Hiervoor heeft u schriftelijke toestemming nodig van de beide verhuurders.
Als u uw woning wil ruilen, neem dan contact met ons op om uw aanvraag in te dienen. Wij toetsen de aanvraag aan voorwaarden zoals inkomen en gezinssamenstelling. Ook komen we bij u langs om de staat van de woning te beoordelen. Voldoet de nieuwe huurder aan de voorwaarden voldoet en is de woning in orde? Dan is het wat ons betreft mogelijk om van woning te ruilen. Natuurlijk moet ook de andere verhuurder instemmen met de voorgestelde woningruil. Als beide partijen akkoord zijn dan worden de bestaande huurcontracten beëindigd en worden twee nieuwe huurcontracten opgesteld.
Om dit alles goed te begeleiden heeft Woonpunt hiervoor een formulier: formulier woningruil
Dit kunt u gebruiken om samen met de ruilpartij(en) alle gegevens vast te leggen. -
Woonpunt streeft ernaar de afrekening voor 1 juli aan de huurders te sturen. Daarom is het belangrijk dat we uw nieuwe adres hebben. Kijk voor meer informatie op www.woonpunt.nl/stookkosten.
-
U komt voor onze woningen in aanmerkingen als u 18 jaar of ouder bent, met uitzondering van de studentenwoningen. Hiervoor is uw leeftijd is niet van belang, maar moet u een student zijn met een Student ID.
Voor sociale huurwoningen (huurprijs tot € 710,68 per maand) kunt u zich online inschrijven bij Thuis in Limburg . Tijdens het inschrijven worden diverse gegevens gevraagd zoals uw burgerservicenummer en inkomen. Houd deze gegevens dus alvast bij de hand.
Zoekt u een studentenwoning in Maastricht? Dan moet u zich inschrijven bij Maastricht Housing.
Voor huurwoningen in het vrije segment (huurprijs vanaf € 710,68 per maand) en studentenwoningen in Sittard hoeft u zich niet in te schrijven.
-
U kunt uw inschrijving alleen vóór de vervaldatum verlengen via uw eigen pagina op ThuisinLimburg.nl. Verlengt u niet op tijd, dan volgt automatische uitschrijving. Neem contact op met een van onze consulenten verhuur via 088 - 050 60 70 als u nog aanvullende vragen heeft.
-
Dat verschilt per woningtype:
- Als u op zoek bent naar een huurwoning met een huurprijs tot € 710,68 per maand, dan moet u zich online inschrijven bij Thuis in Limburg. Tijdens het invullen worden diverse gegevens gevraagd zoals uw burgerservicenummer en inkomen. Houd deze gegevens dus alvast bij de hand.
- Zoekt u een studentenwoning in Maastricht? Dan moet u zich inschrijven bij Maastricht Housing.
- Voor een huurwoningen met een huurprijs vanaf € 710,68 per maand en studentenwoningen in Sittard kun u direct terecht bij Woonpunt. U hoeft zich niet in te schrijven en kunt direct reageren.
-
Dat kunnen wij niet voor u nakijken. U kunt hierover contact opnemen met Thuis in Limburg of Maastricht Housing
-
Dat verschilt per woningtype:
- Als u op zoek bent naar een huurwoning met een huurprijs tot € 710,68 per maand, dan moet u zich online inschrijven bij Thuis in Limburg. Tijdens het invullen worden diverse gegevens gevraagd zoals uw burgerservicenummer en inkomen. Houd deze gegevens dus alvast bij de hand.
- Zoekt u een studentenwoning in Maastricht? Dan moet u zich inschrijven bij Maastricht Housing.
- Voor een huurwoningen met een huurprijs vanaf € 710,68 per maand en studentenwoningen in Sittard kun u direct terecht bij Woonpunt. U hoeft zich niet in te schrijven.
-
Bent u met spoed op zoek naar een sociale huurwoning dan kunt u wellicht gebruik maken van de urgentieregeling. Let op: deze regeling is op dit moment alleen mogelijk voor woningzoekenden in gemeente Maastricht. Houdt u de woningpublicaties goed in de gaten om te reageren op beschikbare woningen.
Lees meer informatie over de urgentieregeling in Maastricht.
-
Woningcorporaties moeten bij het verhuren van sociale huurwoningen voldoen aan ‘passend toewijzen’. Dat houdt in dat mensen geen woning mogen huren die te duur voor hen is. De overheid wil hiermee voorkomen dat de kosten voor huurtoeslag te hoog oplopen. Kijk voor meer informatie op de pagina passend toewijzen.
-
Voordat wij u een woning toewijzen, zijn we wettelijk verplicht om uw inkomen te controleren. Dat doen we op basis van een inkomensverklaring. Zo kunnen we bepalen of u aan de inkomenseisen van de woning voldoet.
-
Nee dat doen we niet meer. Voorheen verhuurden we onder de naam Short Stay gemeubileerde studio's aan voor mensen die tijdelijke huisvesting nodig hebben in Maastricht en Sittard. Daar zijn we mee gestopt omdat het niet tot onze kerntaak behoort.
-
Als uw huur lager is dan € 720,42, dan komt u misschien in aanmerking voor huurtoeslag. Dit is onder andere afhankelijk van uw inkomen en eigen vermogen. Kijk voor meer informatie over huurtoeslag op www.toeslagen.nl.
-
Nee, tot 2018 bood Woonpunt onder de naam Short Stay gemeubileerde studio's aan voor mensen die tijdelijke huisvesting nodig hebben in Maastricht en Sittard. Dat doen we niet meer omdat we ons richten op onze kerntaak: bouwen, verhuren en beheren betaalbare woningen.
-
Woonpunt verhuurt studentenwoningen in Sittard en Maastricht. De toewijzing verloopt via Maastricht Housing. Daarvoor moet u zich eerst inschrijven bij Maastricht Housing. Het accepteren van de kamer of studio verloopt vervolgens ook via Maastricht Housing.
-
Dat verschilt per woningtype:
- Zoekt u een woning met een huurprijs tot € 752,33? Ga dan naar de website Thuisinlimburg.nl. Hier moet u zich eerst inschrijven als woningzoekende. Nadat u dat gedaan heeft, kunt u een woning zoeken. Voldoet u aan de verhuurvoorwaarden bij de woning van uw keuze? Dan kunt u reageren.
- Zoekt u een woning met een huurprijs vanaf € 752,33 of een studentenwoning in Sittard? Ga dan op onze website naar het woningaanbod. Klik op ‘alles over deze woning’ bij de woning van uw keuze. Check of u voldoet aan de verhuurvoorwaarden. Is dat het geval? Klik dan op de knop ‘reageer direct’.
- Bent u op zoek naar een studentenwoning in Maastricht? Ga dan naar de website van Maastricht Housing. Nadat u bent ingeschreven, kunt u daar reageren op woningen.
-
Bij een woningadvertentie vindt u voor zover beschikbaar:
- een beschrijving van de woning
- de woningkenmerken
- plattegronden van de woning
- foto’s van de woning
- de huurprijs
- de verhuurvoorwaarden
- informatie over de buurt
-
Als u van de gemeente een verhuisadvies heeft ontvangen voor een zogenaamde nultredenwoning, dan moet u dit advies laten registreren bij het Thuis in Limburg. Stuurt u hiervoor een kopie van het verhuisadvies op naar Thuis in Limburg, Postbus 644, 6130 AP Sittard. Verder volgt u de normale procedure voor woningzoekenden. Zorg er dus wel voor dat u ook ingeschreven staat als woningzoekende. Vindt u een passende woning, dan kunt u via de site van Thuis in Limburg reageren. Is het een woning met zorgindicatie, dan krijgt u voorrang op andere woningzoekenden. De woning wordt toegewezen aan de kandidaat met de oudste zorgindicatie.
Ook zonder verhuisadvies kunt u reageren op nultredenwoningen. Woningzoekenden met een verhuisadvies krijgen echter voorrang. Woningzoekenden zonder verhuisadvies worden hierna geordend op volgorde van inschrijfdatum.
-
In een aantal gevallen is dat mogelijk. Bijvoorbeeld vanwege de sloop van uw woning, een fysieke beperkingen of een zorgbehoefte. Lees op thuisinlimburg.nl of u hiervoor in aanmerking komt.
-
Heeft u op een woning gereageerd via Thuis in Limburg, dan sorteert de computer na de uiterste reactiedatum alle reacties. Dat gebeurt in de volgorde zoals bij de woning staat vermeld. Wij bieden de woning vervolgens als eerste aan de persoon aan die bovenaan de lijst staat. Wil deze persoon de woning niet? Dan gaan we door naar de volgende op lijst. Op thuisinlimburg.nl kunt u zelf zien op welke plaats u bent geëindigd.
Heeft u op een woning gereageerd via de website van Woonpunt? Dan nemen we contact met u op als u in aanmerking komt voor de woning.
-
Ja dat kan, maar u moet net als andere geïnteresseerden reageren via de reguliere weg. U heeft geen voorrang omdat u al bij ons huurt.
-
Het aanbod vindt u op onze website. Bekijk hier ons actuele aanbod. Wilt u automatisch bericht krijgen als er een voor u geschikte woning beschikbaar is? Maak dan een zoekprofiel aan.
-
Dat verschilt per woningtype:
- Als u op zoek bent naar een woning met een huurprijs tot € 720,42 per maand, dan moet u zich eerst online inschrijven bij Thuis in Limburg. Daarna kunt u via de homepage van Thuis in Limburg naar het woningaanbod. U kunt het type woning, de huurprijs en de locatie selecteren. Dat is niet verplicht. Vervolgens klikt u op de blauwe knop met het huisje en krijgt u het actuele woningaanbod te zien. Ga naar de woning van uw keuze. Voldoet u aan de verhuurvoorwaarden? Dan kunt u reageren door op de knop ‘reageren’ te klikken.
- Voor huurwoningen met een huurprijs vanaf € 720,42 per maand en studentenwoningen in Sittard hoeft u zich niet in te schrijven. Ga naar het woningaanbod op onze website en selecteer de woning van uw keuze. Voldoet u aan de verhuurvoorwaarden? Dan kunt u reageren door op de knop ‘reageer direct’ te klikken.
- Zoekt u een studentenwoning in Maastricht? Dan moet u zich inschrijven bij Maastricht Housing. Nadat u zich heeft ingeschreven kunt u de beschikbare woningen bekijken. Ga naar de woonruimte van uw keuze. Klik op ‘Schrijf je nu in’ om op de woning te reageren.
-
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Uw inschrijving kan bijvoorbeeld verlopen zijn of u voldoet niet aan de criteria. We raden u aan om telefonisch contact op te nemen met onze consulenten verhuur via 088 - 050 60 70.
-
De huur moet vóór het begin van de maand betaald zijn. Dat kan op verschillende manieren. Het gemakkelijkst is via een automatische incasso. Contante betalingen zijn niet mogelijk bij Woonpunt. Wel kunt u bij ons pinnen of het bedrag overmaken op: iBan nummer: NL22INGB0000717812 Meer informatie leest u op deze pagina.
-
Is uw huur lager dan € 752,33, dan komt u misschien in aanmerking voor huurtoeslag. Kijk voor meer informatie over huurtoeslag op www.toeslagen.nl.
-
U kunt uw nieuwe rekeningnummer aan ons doorgeven door het formulier in te vullen op deze pagina.
-
Ja dat kan. Wilt u de huur automatisch laten incasseren, vul dan dit formulier in.
-
De huur bestaat uit de kale huurprijs en eventueel bijkomende kosten voor energie- of waterverbruik en servicekosten voor het schoonhouden van algemene ruimten en groenonderhoud. Wil u exact weten wat voor u van toepassing is, neemt u dan contact met ons op.
-
Alleen de “kale” huur, dat wil zeggen de prijs die verschuldigd is voor het enkele gebruik van de woning. Servicekosten vallen hier dus niet onder.
-
De servicekosten zijn bijvoorbeeld de kosten voor het schoonhouden van algemene ruimten, het groenonderhoud en gezamenlijke kosten voor elektra (voor bijvoorbeeld een lift of elektrische deuren).
-
Bij het bepalen van de huurprijs van uw woning houden we rekening houden met onder meer:
- de ligging
- de toegankelijkheid
- de oppervlakte van de vertrekken
- het aantal kamers
- de energieprestatie
- de WOZ-waarde
- de behoefte aan woningen in verschillende prijsklassen in uw buurt
De huur die wij in rekening brengen is sowieso nooit hoger dan de door de minister vastgestelde maximale huurprijs. Wilt u weten wat de maximale huurprijs is van uw woning? Doe dan de Huurprijscheck op de website van de huurcommissie.
-
U kunt het bedrag overmaken iBan nummer: NL22INGB0000717812 onder vermelding van uw relatienummer. Dit staat vermeld op de aanmaanbrief die u heeft ontvangen. Weet u uw relatienummer niet, neem dan contact op met onze klantenservice via 088 - 050 60 70.
-
Neem bij betalingsproblemen zo snel mogelijk contact op met het incassoteam van Woonpunt via 088 - 050 60 70. Kijk voor meer informatie op pagina huurachterstand.
-
Neem contact op met het incassoteam van Woonpunt via 088 - 050 60 70. Zij helpen u graag verder.
-
Neem bij betalingsproblemen zo snel mogelijk contact op met het incassoteam van Woonpunt via 088 - 050 60 70. Kijk voor meer informatie op pagina huurachterstand
-
Wilt u meer weten over stook- en servicekosten kijk dan op www.woonpunt.nl/stookkosten
-
U ontvangt het bedrag binnen 30 dagen op uw rekening.
-
Met meters kijken we naar het verbruik in de woning. Als het om warmte gaat wordt een deel van de totale verwarmingskosten van het gebouw evenredig over de woningen verdeeld. Dit is onder meer voor het warmteverlies van de leidingen. Kijk voor meer informatie op www.woonpunt.nl/stookkosten.
-
Woonpunt streeft ernaar de afrekening voor 1 juli aan de huurders te sturen. Kijk voor meer informatie op www.woonpunt.nl/stookkosten.
-
Jaarlijks stelt Woonpunt de huurverhoging vast. Daarbij houden we ons aan de Woningwet. Meer informatie kun je lezen op www.woonpunt.nl/huurverhoging
-
Als u overlast van uw buren of medebewoners heeft, ga dan eerst met hen in gesprek. Bekijk de tips voor een goed gesprek. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u de overlast melden bij Woonpunt door dit formulier in te vullen.
-
Wij adviseren u om contact op te nemen met de plaatselijke politie via 0900 – 8844. U kunt het daarnaast Woonpunt via dit formulier op de hoogte stellen.
-
Heeft u overlast van uw buren of medebewoners? Ga dan eerst met hen in gesprek. Bekijk de tips voor een goed gesprek. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u de overlast melden bij Woonpunt door dit formulier in te vullen.
-
Als u last heeft van de poezen, honden of andere huisdieren van uw buren, ga dan eerst in gesprek met de eigenaren. Bekijk de tips voor een goed gesprek. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u de overlast melden bij Woonpunt door dit formulier in te vullen.
-
U kunt hiervoor gebruik maken van dit formulier.
-
U kunt melding maken door dit formulier in te vullen.
-
Heeft u last van harde muziek, gebonk, geschreeuw of andere geluiden van uw buren of medebewoners? Ga dan eerst met hen in gesprek. Bekijk de tips voor een goed gesprek. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u de overlast melden bij Woonpunt door dit formulier in te vullen.
-
Dit kunt u doen bij de Toezicht en Handhaving of de gemeente. U kunt hier bijvoorbeeld terecht met meldingen over beschadigde bloemperken, geluidsoverlast of geweld op straat of overlast door hondenpoep.
Kijk voor meer informatie, bijvoorbeeld op de website van uw gemeente:
-
Het bestrijden van ongewenste dieren rondom uw woning is uw eigen verantwoordelijkheid. Lukt het niet om van bijvoorbeeld ratten, muizen of kakkerlakken af te komen? Ga dan eens te rade bij uw gemeente. In de meeste gevallen kunnen zij u adviseren. Kijk om te beginnen eens op de website van uw gemeente, bijvoorbeeld van Heerlen, Sittard-Geleen of Maastricht.
Wordt de overlast veroorzaakt door een technisch mankement? Denk aan een verzakte riolering in de tuin of gaten of kieren in de muur waardoor ze naar binnen kunnen. Dan kunt u wel contact met ons opnemen.
-
Het bestrijden van ongewenste dieren rondom uw woning is uw eigen verantwoordelijkheid. Lukt het niet om van bijvoorbeeld ratten, muizen of kakkerlakken af te komen? Ga dan eens te rade bij uw gemeente. In de meeste gevallen kunnen zij u adviseren. Kijk om te beginnen eens op de website van uw gemeente, bijvoorbeeld van Heerlen, Sittard-Geleen of Maastricht.
Heeft u overlast van bijen, wespen of houtworm? En heeft u een abonnement onderhoud? Of wordt de overlast veroorzaakt door een technisch mankement? Denk aan een verzakte riolering in de tuin of gaten of kieren in de muur waardoor het ongedierte naar binnen kan. Dan kunt u wel contact opnemen met Woonpunt.
-
Als u last heeft van overhangende takken, het onkruid of de boom van uw buren, bespreek dit dan met hen. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u een melding maken door dit formulier in te vullen.
-
Het plaatsen van een airco-installatie is onder voorwaarden toegestaan, alleen aan de achtergevel van een eengezinswoning. De installatie mag namelijk niet het straatbeeld of uitzicht van de buren verstoren. Woont u in een appartement, studio, kamer of duplexwoning? In dat geval bekijkt een opzichter van Woonpunt of dit mogelijk is. Dit kan betekenen dat in uw situatie enkel een mobiele airco mogelijk is. Hiervoor hoeft u in principe geen toestemming aan te vragen, tenzij u hiervoor bouwkundige ingreep moet doen.
-
Als u in huis een openhaard of houtkachel wilt, dan moet een roestvrijstalen rookafvoer door het dak of de muur gemaakt worden. Hiervoor moet u altijd schriftelijk toestemming aanvragen bij Woonpunt. Dat kunt u doen via het aanvraagformulier 'zelf aangebrachte veranderingen'. Wij reageren binnen 10 werkdagen op uw aanvraag.
-
U mag niet zomaar een verandering aanbrengen aan uw huurwoning. Voor veel klussen moet u eerst toestemming vragen. Voor sommige verbouwingen of aanpassingen heeft u zelfs een vergunning nodig. Lees hier alles over de spelregels.
-
Uw aanvraag kunt u gemakkelijk indienen via dit formulier. Binnen 10 werkdagen krijgt u een reactie van ons.
-
Woonpunt voert geen aanpassingen uit op basis van individuele verzoeken van huurders. Als u iets wil veranderen dan mag dat. Wel moet u daarvoor een aantal regels volgen. Alle informatie hierover vindt u op de pagina Zelf Klussen.
-
Zelf kunt u met een paar kleine aanpassingen ook besparen op uw energieverbruik. Bekijk bijvoorbeeld de bespaartips verwarming op de website van Milieu Centraal. https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-verwarmen-en-koelen/bespaartips-verwarming/
-
Woonpunt is volop bezig met het verduurzamen en isoleren van woningen. Helaas gaat dat niet in één keer voor al onze woningen. Op dit moment versnellen we het isoleren van spouwen bij honderden gezinswoningen met een laag energielabel.
-
Neem dan meteen contact op met het incassoteam van Woonpunt, via 088 - 050 60 70. Wij zoeken samen naar een oplossing.
-
We verwachten dat dit niet nodig is. Het nieuwe voorschot is deels gebaseerd op de gemiddelde prijsstijging van de stookkosten, bij een gelijkblijvend verbruik en een zachte winter. Als dit anders uitpakt, kan uw werkelijke verbruik alsnog hoger uitvallen.
-
Wilt u uw voorschot liever meer verhogen? Stuur ons dan een bericht per post of mail naar info@woonpunt.nl en vermeld het voorschotbedrag dat u wenst te betalen.
-
De gasprijzen zijn de afgelopen tijd flink gestegen. Iedereen gaat dit merken, we hebben hier geen invloed op. We willen voorkomen dat u aan het einde van jaar verrast wordt met een hoge energierekening. Daarom verhogen we het voorschot voor de stookkosten. Om ervoor te zorgen dat uw maandelijkse lasten niet te hard stijgen, kiezen wij voor een beperkte verhoging van uw voorschot. Uw werkelijke stookkosten kunnen hoger uitvallen, afhankelijk van de verwachte stijging van de energiekosten en hoe streng de winter van 2022 wordt.
-
Een radiatormeter registreert nauwkeurig de warmteafgifte per radiator. Het meetsysteem is een zogeheten verhoudingssysteem. De meterstanden geven aan hoeveel warmte de bewoners hebben verbruikt ten opzichte van elkaar en van het totaal. Zo kunnen de totale energiekosten van het hele wooncomplex eerlijk door alle bewoners betaald worden.
Vaststellen van de verwarmingskosten
Alle afgelezen meterstanden (eenheden) van alle woningen in een wooncomplex worden bij elkaar opgeteld. Van de totale brandstofkosten wordt over het algemeen het grootste deel verrekend als variabele kosten. Het aandeel in deze kosten hangt dus samen met het individuele verbruik van de bewoners. Het resterende deel van de totale brandstofkosten noemen we de vaste kosten; deze worden meestal verdeeld naar vloeroppervlak. De variabele kosten worden gedeeld door het totaal aantal geregistreerde verbruikseenheden van het hele wooncomplex. Zo ontstaat een prijs per eenheid. Deze prijs wordt vermenigvuldigd met het totaal aantal eenheden per woning. Hierdoor ontstaat het verbruiksafhankelijke aandeel in de verwarmingskosten per bewoner.Warmteafgifte als verwarming niet aanstaat
Radiatormeters kunnen, onder bepaalde omstandigheden, ook warmteafgifte registreren als de verwarming niet aanstaat. Dit verschijnsel kan optreden bij:- Zonnewarmte
De radiator wordt door zonnewarmte opgewarmd en neemt een temperatuur aan die hoger is dan of gelijk is aan de omgevingstemperatuur. Indien in deze situatie bijvoorbeeld een raam wordt geopend, dan koelt de omgevingslucht sneller af dan de radiator. - Overdrachtswarmte
In de verticale retourleiding stijgt warm leidingwater op, waardoor de radiator verwarmt. De radiatorleiding geeft warmte door aan de uitgeschakelde radiator waardoor deze opwarmt.
In deze situaties zal de radiatortemperatuur hoger zijn dan de omgevingstemperatuur. Dit komt met name voor bij kleine radiatoren.
De gevolgen
Een elektronische radiatormeter herkent het verschil in radiator- en omgevingstemperatuur en zal, volgens de voor deze meter geldende norm, gaan tellen. Het gaat hier om enkele eenheden, omdat de radiator in beide situaties slechts kleine hoeveelheden warmte afgeeft. De radiatormeter herkent echter niet de oorzaak van het temperatuurverschil. Ook met dit feit is rekening gehouden in de norm.De verwarmingsrekening blijft correct want:
Dit verschijnsel doet zich in het hele gebouw voor, waardoor de onderlinge verbruiksverhoudingen gelijk blijven. In het hele wooncomplex wordt hierdoor een aantal eenheden méér geregistreerd. Omdat hier geen extra brandstofverbruik tegenover staat, zal de prijs per eenheid dalen. De consequentie per bewoner in de afrekening zal daardoor nihil zijn.
Kijk voor meer informatie op de website van Ista.
- Zonnewarmte
-
Woonpunt houdt de kosten voor huurders zo laag mogelijk. We rekenen de feitelijke stookkosten en het vastrecht door aan huurders. Verder betaalt de huurder minimale administratiekosten.
-
Woonpunt rekent die niet door in de stookkosten. De huurder betaalt via de servicekosten al voor de elektriciteit voor liften, verlichting en ventilatoren in het complex. Daar zit ook de elektra voor de warmte-installatie in.
-
Nee. Woonpunt rekent geen overhead door in de stookkosten.
-
Nee. Woonpunt brengt geen kosten in rekening voor afschrijving van de installaties.
-
Nee. Woonpunt brengt geen kosten in rekening voor onderhoud van de installaties.
-
In complexen waar een collectieve verwarmingsinstallatie hangt, heeft Woonpunt GigaJoule-meters laten plaatsen. In de appartementen zelf hebben we radiatormeters laten plaatsen. Hierdoor kunnen we nauwkeuriger dan vroeger berekenen wat het daadwerkelijke verbruik per complex en per woning is, zodat huurders ook daadwerkelijk betalen voor de energie die ze verbruiken.
-
Bij de meeste woningen wordt het verbruik gemeten door middel van metertjes op de radiatoren. Deze radiatormeters zorgen ervoor dat iedere huurder betaalt wat hij/zij aan warmte verbruikt. Daarnaast wordt een deel van de totale verwarmingskosten van het gebouw evenredig over de woningen verdeeld. Dit is onder meer voor het warmteverlies van de leidingen.
-
Woonpunt streeft ernaar deze afrekening voor 1 juli van het nieuwe jaar bij de huurders te hebben. Deze datum van 1 juli geldt voor huurwoningen. Voor bedrijfspanden en dergelijke kunnen andere termijnen gelden.
-
U kunt het contact opnemen met Ista. Zij kunnen dit voor u controleren en eventueel corrigeren.
-
Als er naast Woonpunt meer eigenaren zijn in een gebouw, wordt er een Vereniging van Eigenaren (VvE) opgericht. Alle eigenaren delen in de gemeenschappelijke kosten van het gebouw. Jaarlijks stelt de VvE de hoogte van deze kosten vast op basis van de ontvangen facturen. Woonpunt berekent haar aandeel in de kosten weer door aan de huurders. Het bedrag wordt eerlijk verdeeld, zodat elke huurder evenveel bijdraagt. Verder betaalt u nog stookkosten voor het verbruik in uw eigen woning. Deze zijn berekend op basis van de meters op uw radiator.
-
Dit is alleen mogelijk voor de stookkosten. Ontvangt u afrekeningen van Woonpunt, neem dan contact met ons op door een e-mail te sturen naar info@woonpunt.nl of door te bellen naar 088 - 050 60 70. Ontvangt u afrekeningen van Ista, dan kunt u dit met Ista regelen.
Het is niet mogelijk om het voorschotbedrag te wijzigen dat u betaalt voor servicekosten. Dit bedrag wordt berekend op basis van de werkelijke kosten in voorgaande jaren.
-
Woonpunt streeft ernaar om uw eigen verbruik zo goed mogelijk te bepalen. Dit gebeurt meestal door middel van metertjes op de radiatoren. Deze meten wat u gebruikt. Uw eigen verbruik wordt, buiten de vaste kosten, rechtstreeks met u verrekend.
-
Ista heeft op haar eigen website de belangrijkste vragen en antwoorden staan. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u die aan hen stellen via het reactieformulier op hun website.
-
Dat kan verschillende oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld prijsstijgingen of een hoger verbruik. Als u contact met ons opneemt, kunnen wij voor u uitzoeken wat in uw geval de oorzaak is.
-
Woonpunt brengt administratiekosten in rekening voor het opstellen van de afrekening servicekosten. Deze kosten zijn een percentage van de servicekosten.
-
Dat hangt af van de installaties die aangesloten zijn op de centrale meter, zoals bijvoorbeeld algemene verlichting, een lift of elektrische deuren. Als u wilt weten welke installaties dit in uw wooncomplex zijn, neem dan contact op met Woonpunt.
-
Dat kan, neem contact op met Woonpunt voor een afspraak op ons kantoor aan de Leidenlaan in Maastricht.
-
Dat kan, als 70% van de bewoners van uw gebouw, portiek of etage hier schriftelijk toestemming voor geeft. U kunt dit aanvragen via uw wijkbeheerder.
-
Dat is in veel gevallen niet mogelijk. Daarom is gezamenlijk afrekenen wettelijk toegestaan. In de praktijk wijkt de afrekening van een gezamenlijke watermeter meestal weinig af van een individuele afrekening.
-
Woonpunt verhoogt de huren per 1 juli 2022 met maximaal 2,3% (sociale huur) of 3,3% (vrije sector). Een huurverhoging is nodig om te blijven investeren in ons woningbezit, nieuwbouw en leefbaarheid. Bij het vaststellen van de huurverhoging volgen we percentages die de overheid voorstelt. De uiteindelijke huurverhoging kan echter verschillen per woning. Dat is afhankelijk van de kwaliteit in combinatie met de huurprijs.
-
De kosten hiervoor blijven gelijk aan afgelopen jaar.
-
De bijdrage voor het glasfonds blijft gelijk aan afgelopen jaar.
-
U kunt geen bezwaar maken tegen de huurverhoging op basis van achterstallig onderhoud. Wel kunt u bij ernstige onderhoudsgebreken een procedure 'Onderhoud en huurprijs' starten bij de Huurcommissie. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van de Huurcommissie. Als er al een procedure 'Onderhoud en huurprijs' loopt, dan kunt u wel bezwaar maken. Ook kunt u bezwaar maken als de Huurcommissie de huurprijs tijdelijk heeft verlaagd vanwege onderhoudsgebreken, en de gebreken nog niet zijn verholpen.
-
In onderstaande gevallen kunt u bezwaar maken tegen uw huurverhoging:
- Het voorstel is verkeerd aangekondigd of bevat fouten, zoals een onjuiste ingangsdatum of huurprijs.
- Het voorstel is minder dan 2 maanden voor de ingangsdatum verstuurd.
- De huur is door de huurcommissie tijdelijk verlaagd vanwege ernstige onderhoudsgebreken en de gebreken zijn nog niet verholpen.
- Er is sprake van all-in huur (geen splitsing in kale huur en servicekosten, waardoor de kale huurprijs niet bekend is).
-
Wilt u bezwaar maken, dan kunt u een gebruik maken van het formulier op de website.
-
Een zittende huurder die vóór het moment van huurverhoging al huurtoeslag ontvangt, houdt zijn recht op huurtoeslag ook als de huur boven de grens uitkomt. Bij een nieuwe aanvraag moet de huur wel lager zijn dan de maximale huurgrens (=liberalisatiegrens).
-
Ja, dat mag als de huurprijs van uw woning op basis van de puntenwaardering boven de liberalisatiegrens ligt. Deze grens ligt op € 763,47. De puntenwaardering van uw woning geeft de kwaliteit van uw woning weer. Lees hier meer over op de website van de Rijksoverheid.
-
Betaling per AcceptEmail is veilig en altijd persoonlijk aan u gericht. Voor extra veiligheid wordt de inhoud van de mail versleuteld. Tijdens de betaling ziet u welk bedrag u precies betaalt. Met iDeal loopt de betaling altijd via uw eigen betaalrekening en het beveiligde internetbankieren van uw eigen bank.
Zo kunt u controleren of uw AcceptEmail juist is:
- De afzender van de betaalmail is altijd noreply@ibanaccept.nl
- In de mail ziet u voor welk adres u de huur betaalt, voor welke maand en welk bedrag. Ook staat uw klantnummer erin vermeld.
- Als u in de mail op ‘betalen’ klikt, komt u op een internetpagina waar u uw bank kiest.
- De URL van de internetpagina is altijd https://woonpunt.ibanaccept.nl.
- Deze internetpagina is beveiligd met een SSL certificaat. Dit kunt u zien aan het slotje in de browser. Als u op het slotje klikt verschijnt een veiligheidscertificaat.
-
Controleer of de AcceptEmail in uw spambox is terecht gekomen. Is dat niet het geval? Neem dan contact met ons op. Stuur een bericht aan info@woonpunt.nl of bel met onze Klantenservice, via 088 – 050 60 70.
-
iDEAL wordt ondersteund door alle browsers die ook door internetbankieren worden ondersteund. Dat zijn in ieder geval de veelgebruikte internet browsers zoals Internet Explorer, Google Chrome en Firefox. Mocht u problemen hebben met iDEAL in combinatie met de browser die u gebruikt, dan raden we u aan contact op te nemen met de helpdesk van internetbankieren bij uw bank.
-
De betaalfunctie bij MijnING.nl is nog niet geactiveerd. U kunt direct met iDEAL betalen als u beschikt over MijnING.nl en een geactiveerde betaalfunctie heeft. Neem voor het activeren van de betaalfunctie contact op met de ING.
-
Voor vragen over een specifieke iDEAL-betaling kunt u contact opnemen met uw eigen bank.
- ABN AMRO: 0900 – 0024
- ASN Bank: 0800 – 0380 (maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur)
- Bunq: Voor al je vragen zijn we bereikbaar via de support sectie in de bunq app.
- ING: 020 22 888 88
- Knab: 020-303 1600 (Servicedesk; maandag t/m zondag van 8.00 tot 22.00 uur)
- Rabobank: 0900 – 0905
- RegioBank: 0800 – 0411
- SNS Bank: 030 – 633 3000
- Triodos Bank: 030 693 65 11 (Afdeling Informatie & Advies; maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur)
- Van Lanschot Client Services: 0800-1737
Bovenstaande nummers en openingstijden zijn onder voorbehoud en aan verandering onderhevig.
-
Wilt u uw maandelijkse huur met een automatische incasso betalen, vul dan dit formulier in. Wilt u de huur voortaan zelf overmaken zonder maandelijks een bericht van ons te ontvangen? Geef dit dan aan ons door. Stuur een e-mail aan info@woonpunt.nl en vermeld daarin uw naam, klantnummer en adres.
-
Woonpunt wil het betalen van de huur eenvoudiger, efficiënter en minder foutgevoelig maken. Vanaf 1 december 2017 stapt Woonpunt daarom over naar Accept-email. U kunt dus voortaan betalen via AcceptEmail of automatische incasso. Kiest u geen van beide mogelijkheden, dan moet u er zelf op letten dat u de huur overmaakt voor de eerste van de maand.
-
Wanneer u de verkeerde bank heeft gekozen en op ‘klik hier op betalen’ heeft geklikt, dan lijkt de link even niet meer te werken. Dit komt omdat iDeal slechts 1 aanvraag per AcceptEmail tegelijk aan kan. Dit duurt per keer tussen 15 en 30 minuten. Daarna kunt u de link gewoon weer gebruiken.
-
Met de volgende banken kunt u een iDEAL betaling doen:
ABN AMRO
ASN Bank
Rabobank
SNS Bank
RegioBank
ING
Knab
Friesland Bank
Triodos Bank
Van Lanschot Bankiers.
Staat uw bank hier niet tussen? Dan kunt u de link in de AcceptEmail niet gebruiken. Wel bevat de AcceptEmail alle gegevens die u nodig heeft om handmatig uw huur over te maken.
-
Ja, dat kan. U kunt de AcceptEmail doorsturen, zodat een ander uw huur kan betalen.
-
U vindt uw IBAN (bankrekeningnummer):
- als u inlogt op uw internetbankieren;
- op uw betaalpas, als deze is uitgegeven na september 2012;
- op uw papieren bankafschrift.
-
Stuur een bericht aan info@woonpunt.nl of bel met onze Klantenservice, via 088 – 050 60 70. Wij proberen uw vraag zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
-
De Warmtewet is bedoeld om ervoor te zorgen dat gebruikers van gemeenschappelijke verwarming niet teveel betalen voor hun verwarming. Zij kunnen immers niet zelf hun energieleverancier kiezen. De Warmtewet garandeert dat de energieprijs voor gebruikers van een gemeenschappelijke verwarming nooit hoger is dan het maximum dat in de Warmtewet is vastgelegd.
-
De Warmtewet geldt voor huurders die een verwarmingsketel delen, de zogenaamde blokverwarming, of voor huurders die aangesloten zijn op het stadsverwarmingsnet.
-
Niets. Woonpunt of Ista bepaalt het voorschot net als eerdere jaren op basis van uw eerdere verbruiksgegevens.
-
De Warmtewet garandeert dat u nooit meer betaalt voor uw verwarming dan de maximumprijs uit de Warmtewet. In opdracht van de overheid stelt de Autoriteit Consument & Markt jaarlijks deze prijs vast.
-
Het kan voorkomen dat het variabele tarief voor het verbruik in uw complex (de GJ-prijs) hoger uitvalt dan het tarief dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) adviseert. Dat mag, omdat de ACM de totaalprijs toetst. Deze totaalprijs is een optelsom van het vaste en het variabele tarief. Onderaan de streep betaalt u dus niet meer dan de maximale prijs op basis van de tarieven van de ACM.
REKENVOORBEELD
Kosten volgens Complextarieven (voorbeeld)
Maximale kosten 2017 volgens ACM
Verbruik in Gigajoules 35 GJ 35 GJ Tarief € 25,- per GJ € 24,05 per GJ Vastrecht € 150,- € 309,52 Totale kosten: verbruik x tarief + vastrecht € 1.025,- € 1.151,27 Toelichting:
In het voorbeeld ligt het complextarief weliswaar hoger dan het maximale tarief volgens de ACM, maar de totale kosten komen toch lager uit. Dit komt omdat het tarief voor vastrecht lager ligt dan bij de ACM. -
De afrekening wordt in opdracht van Woonpunt verzorgd door Ista. Is de afrekening voor u niet duidelijk, kunt u eerst met Ista bellen. Het telefoonnummer staat op de brief. Blijft u dan nog met vragen of onduidelijkheden zitten, belt u Woonpunt. Als ook dit overleg niet leidt tot een bevredigend antwoord, kunt u terecht bij de Geschillencommissie Warmtelevering; op hun website leest u hoe dat gaat. Let op: hier zijn kosten mee gemoeid die u alleen terugkrijgt als u in het gelijk gesteld wordt.
-
Nee, dan geldt de Warmtewet niet voor u.