integriteit_ronduit.jpg
hand-3666974_1920.jpg

Woonpunt helpt eenzame ouderen in Coronacrisis

Bij Woonpunt belt de afdeling Klant & Leefbaarheid met oudere huurders om te vragen of ze hulp nodig hebben. ‘De gemiddelde leeftijd van onze huurders is best hoog’, zegt senior-buurtcoördinator Malika Charrak van Woonpunt. ‘Als wij dan berichten in de media lezen dat het Rode Kruis de telefoontjes van bezorgde ouderen nauwelijks verwerkt krijgt, dan willen wij graag helpen.’

 

Het team van Malika is op 18 maart 2020 begonnen met het bellen van alle huurders die 80 jaar of ouder zijn. Een groep van zo’n 1.500 huurders. ‘De reacties lopen heel erg uiteen’, zegt Malika. ‘Sommige bewoners zijn blij dat ze even hun hart kunnen luchten, anderen vragen of wij iemand kennen die bijvoorbeeld boodschappen kan doen voor hen. Eenzame ouderen die geen sociaal vangnet hebben, weten hun weg vaak niet te vinden naar hulpinstanties. In dit geval kunnen we mensen bijvoorbeeld in contact brengen met een groep van vijftig Maastrichtse studenten die vrijwillig ouderen willen helpen in deze crisis. Zij hebben de menskracht, wij hebben de bewoners.’

Tijd nuttig besteden
De medewerkers van de afdeling Klant & Leefbaarheid van Woonpunt hebben er nu de tijd voor, legt Malika uit. ‘Een heleboel gewone werkzaamheden zijn opgeschort, zoals huisbezoeken, overleggen en cursusdagen. Die tijd kunnen we nuttig besteden door huurders te helpen.’

De Maastrichtse studenten die klaar staan om boodschappen en klusjes voor ouderen te doen, willen ook graag mensen helpen buiten Maastricht. Het enige probleem is het vervoer. Malika: ‘We hebben met de studenten afgesproken dat als ze bewoners in Heerlen of Sittard willen gaan helpen, dat ze dan gebruik kunnen maken van onze bedrijfsauto’s. Daarvan staan er op dit moment toch een aantal stil. Qua verzekering en zo hebben we dat inmiddels netjes geregeld.’

Aandacht geven
'Veel huurders die we aan de telefoon hebben gehad, geven aan dat ze kunnen terugvallen op familie, vrienden of buren', vertelt Malika tot besluit. 'Maar ze waarderen het enorm dat we bellen. Sommige mensen hebben we wel een halfuur aan de lijn, omdat ze het fijn vinden om even te kletsen. We vinden het zelf ook fijn dat we hen op deze manier aandacht kunnen geven.'