Aedes Benchmark: al vijf jaar op rij een A op huurdersoordeel
Woonpunt is trots op de resultaten in de Aedes Benchmark. Voor het vijfde jaar op rij scoren we hoog op huurderstevredenheid, met een A als beoordeling. Nieuwe huurders geven ons een 8,3 en huurders met een reparatieverzoek waarderen ons met een 8,2. Beide scores liggen ruim boven het landelijke gemiddelde.
Bestuurder Wim Hazeu: "Deze mooie resultaten zijn een direct gevolg van de inzet van onze medewerkers en samenwerkingspartners. Samen werken we iedere dag aan tevreden huurders en betere woningen. Dank voor jullie harde werk!"
Hoge waardering voor dienstverlening
Nieuwe huurders geven ons een 8,3 en huurders met een reparatieverzoek waarderen ons met een 8,2. Beide scores liggen ruim boven het landelijke gemiddelde van 7,8 en 7,9. De score van vertrokken huurders bleef stabiel op 7,3, net onder het landelijk gemiddelde van 7,4.
Een B voor bedrijfslasten
Onze bedrijfslasten (personeelskosten, kosten voor externe inhuur en overige bedrijfslasten) zijn in 2023 gestegen van € 819 per woning naar € 1.051. Daarmee zitten we boven het sector gemiddelde. Wim: “In 2023 hadden we eenmalig te maken met hogere kosten voor een verbeterslag met de implementatie en de aanschaf van een nieuw ERP-systeem. Komende jaren zullen deze kosten dan ook weer dalen. Ook omdat we onze processen blijven verbeteren en zo nog efficiënter gaan werken.”
Afname gemiddeld energieverbruik
Bij het onderdeel Duurzaamheid wordt gekeken naar de isolatieprestatie, de energetische prestatie en de gemiddelde directe CO2-uitstoot per m2. Door onze investeringen in de verduurzaming van onze woningen, zijn onze energieprestaties verbeterd. Wim: “Hoewel we verbetering zien in onze energieprestaties, blijven we bij duurzaamheid voorlopig in de achterhoede. Onze ambitie is om de komende jaren flinke stappen te maken richting de middengroep. Hier werken we hard aan met bijvoorbeeld het seriematige verduurzamen van onze woningen met E, F en G label. We zijn ervan overtuigd dit komende jaren zijn vruchten zal afwerpen.”
Onderhoud & verbetering
Dat we flink aan de slag zijn, blijkt uit de instandhoudingskosten. De afgelopen vijf jaar hebben we gemiddeld meer uitgegeven aan onderhoud en renovatie van onze woningen dan andere corporaties. Dat we hier bij de middengroep (B) horen betekent dat woningcorporaties met vergelijkbare woningen een vergelijkbaar bedrag hebben uitgegeven aan onderhoud en renovatie.
Beschikbaarheid en betaalbaarheid bij Woonpunt
Bijna 83% van onze vrijkomende woningen heeft een huur onder de aftoppingsgrens van € 697,07. Dat is beter dan landelijk gemiddeld. In 2023 verlaagden we de huur van 5.400 woningen door een wettelijke maatregel. Daardoor is onze huurprijs met 0,8% gedaald (landelijk 0,1%). Woonpunt is dus harder geraakt door deze wettelijke maatregel dan de rest van de sector.
Opvallend is dat we gemiddeld 67,7% van de maximale huur vragen, meer dan het landelijke gemiddelde van 62,5%. Dit valt te verklaren door de lage WOZ-waardes van een groot deel van onze woningen.
Met elkaar vooruit
Wim: “Deze resultaten laten zien dat we op de goede weg zijn, maar ook dat er nog werk aan de winkel is. Woonpunt blijft zich inzetten om voor huurders in Zuid-Limburg een verschil te maken.”