Buurtbemiddeling klein.jpg
'Vooral goed naar de ander luisteren'
Artikel leestijd5 min. leestijd

Het geheim van buurtbemiddeling

Stel je voor: de buren veroorzaken regelmatig overlast. Harde muziek bijvoorbeeld of rommel in de voortuin waar ongedierte op afkomt. Soms kun je de ander hierop aanspreken. Maar wat nou als dat moeilijk is? Of als het niet helpt? Dan biedt buurtbemiddeling uitkomst.

In gesprek

Al acht jaar woonde Sanna met veel plezier naast haar buurman Jean. “Op een bepaald moment was de stemming omgeslagen”, vertelt ze. “Hij zei ook niets meer tegen me en ik vroeg me af waardoor dat kwam.” Zelf in gesprek gaan met haar buurman lukte niet. Dus belde ze Woonpunt. Als hier een dergelijke vraag binnenkomt, wordt eerst gekeken wat de bewoners zelf kunnen doen. “Ik ga altijd even langs om te praten”, vertelt wijkbeheerder Inge Veerkamp. “Om te beginnen bij de melder, maar ik ga ook naar de buren. Het beste is nog altijd als mensen met elkaar in gesprek gaan. Soms weet de een niet dat de ander overlast ervaart. Als ik merk dat er meer nodig is, vraag ik of buurtbemiddeling een idee is. Dit is dus altijd vrijwillig.” Als beide partijen akkoord gaan met buurtbemiddeling, geeft Inge de contactgegevens door aan Jan van der Weerd van Stichting Buurtbemiddeling Maastricht. Hij gaat meteen aan de slag. Zo ook bij Sanna en Jean.

'Alles dat gezegd wordt blijft binnen vier muren.'

De beste match

“Bij het eerste gesprek aan de telefoon luister ik zo goed mogelijk naar de mensen en bekijk ik welke collega’s van buurtbemiddeling het beste passen”, vertelt Jan. Hij werkt nu zo’n vijf jaar bij de stichting en zorgt voor de coördinatie. “Ik ga geregeld mee met een buurtbemiddeling om onze vrijwilligers beter te leren kennen. Het is namelijk belangrijk dat er een match is tussen de mensen en de bemiddelaars.” Vervolgens gaan de bemiddelaars op pad. Ze spreken eerst afzonderlijk af om beide verhalen te horen. “We gaan altijd met z’n tweeën, zijn neutraal en kiezen nooit partij. Alles dat gezegd wordt blijft binnen vier muren. Dus we vertellen niks door.” Voor Jean een fijn gegeven: “Ik vertel dingen in vertrouwen. Dan zou ik het vervelend vinden als dit naar buiten komt.”

Luisteren

Daarna wordt er een afspraak gemaakt op neutraal terrein waar iedereen samen komt. “Zo’n gesprek duurt meestal ruim een uur. Het gaat vooral om goed naar de ander luisteren. Dat zeggen we er duidelijk vooraf bij. Luister zonder te reageren, zelfs niet non-verbaal. Door te zuchten of te fronsen kun je ook een signaal afgeven. De ander voelt zich dan misschien niet serieus genomen of opgelaten.” Jan ziet vaak dat mensen bepaalde aannames hebben. “Ze denken dat de ander hen niet mag, geen respect voor ze heeft of bewust overlast veroorzaakt. Daar hebben we zalfje voor: NIVEA. Dit staat voor Niet Invullen Voor Een Ander. Door te vragen waarom iemand bijvoorbeeld zo hard praat aan de telefoon, kom je er misschien achter dat hij op zo’n moment belt met zijn familie die in een oorlogsgebied woont. Dat zet alles meer in perspectief. En heeft dus niks te maken met het niet mogen van iemand.”

picto prettig wonen.jpg

Minder erg

“Het eerste gesprek stond snel gepland”, vertelt Sanna. “Dat was fijn, want ik was benieuwd wat er speelde. Ik wilde weten wat er verkeerd was gegaan en wat hun mening was. Voor mij is het belangrijk om met je buren aan tafel te kunnen zitten. We zijn toen meteen heel ver gekomen samen. Het was gelukkig allemaal minder erg dan ik dacht.” Jean was blij met het gesprek. Hij kon zijn ongenoegen uiten over de geluidsoverlast van Sanna’s kleinkinderen. Iets waar zij zich niet bewust van was.

Spiegelen

In sommige gevallen is er meer nodig dan een gesprek. Dan volgt een tweede afspraak. Jan: “Ik stel wel eens de vraag: wat schiet je op met deze situatie? Op die manier kom je er vaak achter dat beide partijen de ruzie graag willen beëindigen. Of soms verheffen mensen hun stem tijdens het gesprek. Dan ben ik niet degene die hen hierop aanspreekt, maar ik probeer te spiegelen door te vragen aan de toehoorder: ‘wat doet dat nou met je als je buurman zo tegen je schreeuwt?’. Zo maak ik mensen bewust van hun gedrag. Communicatie is hét sleutelwoord bij buurtbemiddeling.”

'Helpen om zelf met een oplossing te komen.'

Afspraken

“Wij zijn er niet om het probleem op te lossen, maar willen mensen helpen om zelf met een oplossing te komen. Soms hebben ze daar een extra zetje voor nodig,” zegt Jan. Dat kan door bijvoorbeeld uit te nodigen tot het maken van afspraken. “Bellen met de familie kan misschien op een ander tijdstip, als de buren aan het werk zijn. Zo kan er wat harder gepraat worden, maar heeft niemand er last van. Na zes weken bellen we altijd nog even om te horen hoe het gaat. Worden de afspraken nageleefd?” Ook bij Sanna en Jean werden er afspraken gemaakt: “De buurman zou het mij laten weten als hij last had van mijn spelende kleinkinderen.” Na vier weken kwamen de twee buren weer samen. “Ik was blij dat mijn buurvrouw rekening met mij had gehouden”, zegt Jean. Na afloop van het gesprek gaven ze elkaar vriendelijk een hand. Inmiddels zeggen ze gewoon weer gedag op straat.

Grenzen

Er zijn situaties waarbij Buurtbemiddeling niet wordt ingeschakeld. “Als er bijvoorbeeld sprake is van verslaving of psychiatrische klachten”, vertelt Inge. “Op zo’n moment is er meer nodig. Dan schakelen we het zorgteam in. Ik ben veel in de wijken en ken de mensen. Je weet in de meeste gevallen wel wat er speelt, maar veel gebeurt ook verborgen.” Bij geweld wordt contact opgenomen met de wijkagent.

Samenwerking

Sanna en Jean zijn tevreden over Buurtbemiddeling. “Ik kan het iedereen aanraden, want het is belangrijk om op een goede manier met je buren om te gaan”, vertelt Sanna. De 25 buurtbemiddelaars krijgen een basisopleiding en volgen geregeld cursussen en trainingen om de kwaliteit te bevorderen. “Wij schakelen hen graag in”, vertelt Inge. “Zij doen dit werk dagelijks en hebben enorm veel ervaring. Uiteindelijk nemen zij ons ontzettend veel werk uit handen. Buurtbemiddeling is laagdrempelig en neutraal. Mensen voelen zich er prettig bij. Dat bevordert de leefbaarheid en dat vinden we bij Woonpunt ontzettend belangrijk.” Inge roemt de aanpak van de buurtbemiddelaars. “Ik vind het mooi dat mensen worden gestimuleerd om het probleem samen op te lossen. Door te praten leer je de ander kennen en krijg je meer begrip voor elkaar. Zo ontstaat een verandering in gedrag. En dat is ook goed voor de toekomst. In het vervolg gaan mensen hopelijk eerder met elkaar in gesprek en wordt erger voorkomen.” Een goede buur is immers nog altijd beter dan een verre vriend.

In verband met privacy zijn de namen in dit artikel gefingeerd.

Andere artikelen
picto_prettig_wonen-4a9f97eb.jpg
Artikel
Artikel leestijd5 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-PS-Pannenberg-201905-116-58437cdf.jpg
Interview
Artikel leestijd4 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

De wijk gezellig maken

Artikel
Artikel leestijd4 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-MM-Houben-Vastgoedservice-201905-102-0c554c8a.jpg
Artikel
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-MB-Gouden-huurders-101-ecd3b891.jpg
Fotoreportage
Artikel leestijd1 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
picto_duurzaam-91059f89.jpg
Artikel
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
NL_Doet_2019_-_Bongaardpark_22-7224db05.JPG
Interview
Artikel leestijd4 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

Slim aanbesteden

Artikel
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Picto_muntjes_ronduit-97ff6ff0.jpg
Artikel
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Woonpunt_Klusadvies_Tuinen-aba2ea48.jpg
Korte berichten
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Made by Zuiderlicht