Op woensdag 23 oktober trokken de medewerkers van Woonpunt erop uit om met bewoners te gaan praten. In buurten die de huurdersverenigingen hadden uitgekozen, belden duo’s van medewerkers lukraak bij bewoners aan om eens te horen hoe zij het wonen in hun straat beleven.
De Woonpuntmedewerkers streken onder andere neer in Mariarade en Nieuw-Lotbroek Zuid in Hoensbroek, Versiliënbosch en Weggebekker in Heerlen, en in Pottenberg en de Heeg in Maastricht. Ze namen dozen met koekjes mee en luisterden aandachtig naar wat bewoners te vertellen hadden.
Terug op kantoor hebben de medewerkers alle opmerkingen van bewoners gebundeld. Hoewel elke bewoner natuurlijk zijn of haar eigen verhaal vertelde, waren er toch wel een aantal rode draden te ontdekken. Zo huren mensen graag bij Woonpunt. Ze zijn over het algemeen tevreden over hun woning en woonomgeving. Bewoners vinden medewerkers van Woonpunt vriendelijk en behulpzaam. Er is met name lof voor onze eigen monteurs.
Elke wijk zijn eigen aanspreekpunten
Aanspreekpunten
Maar er kunnen ook zaken beter. Zo zouden bewoners het prettig vinden als ze één aanspreekpunt hebben. Nu moeten ze vaak wachten tot ze teruggebeld worden door de juiste persoon en dat duurt soms te lang. Met dat verbeterpunt zijn we al aan de slag. Volgend jaar krijgt elke wijk zijn eigen aanspreekpunten op het gebied van onderhoud, verhuur en leefbaarheid, zodat Woonpunt aan de voorkant weer een gezicht en een naam krijgt en bewoners weten wie ze kunnen bellen als ze vragen of klachten hebben.
Beter toezicht houden op leefbaarheid
Onkruid
Ook vinden bewoners dat Woonpunt beter toezicht moet houden op de leefbaarheid. In sommige buurten komen mensen wonen die minder aandacht besteden aan hun eigen tuin, waardoor onkruid welig tiert en de buurt een onverzorgde indruk maakt. Ook daar maken we werk van. Bij de afdeling Klant & Leefbaarheid worden meerdere vacatures ingevuld voor buurtcoördinatoren; die in elke wijk het aanspreekpunt vormen voor bewoners als het gaat om veiligheid en netheid van de buurt. Daarover worden u later nog geïnformeerd.

Natuurlijk waren er nog meer aandachtspunten, op het gebied van woningtoewijzing, onderhoud en verhuur. Die bespreken we met de huurdersverenigingen zodat we samen oplossingen kunnen vinden.