Opruimactie Eikstraat2.jpg
Wat vinden de bewoners daarvan?
Artikel leestijd3 min. leestijd

Plan van aanpak om klachten Eikstraat op te lossen

Vocht, schimmel, tocht, scheuren in de muur… Woonpunt kreeg een flinke lijst met klachten over de twee-op-één-woningen aan de Heerlense Eikstraat. De bewoners waren het slechte onderhoud zat en wilden actie. Na een goed gesprek en een opname van alle woningen, hebben we een plan van aanpak gemaakt. Wat vinden de bewoners daarvan? En vooral: zien ze al verbetering?

'Het begin is er, nu de rest nog'

Bewoonster Patricia Smeets is blij dat er iets gebeurt: ‘Ik hoop dat we nu eindelijk duidelijkheid krijgen. Eerst zouden de woningen gesloopt worden, toen gerenoveerd. Al die tijd gebeurde er niks aan het onderhoud. Daardoor zijn er nu zoveel klachten. Dat is jammer, want ik woon hier heel graag. Ik zou niet graag willen verhuizen. De eerste belofte is Woonpunt in ieder geval nagekomen: een opruimactie in de tuinen. In september, op Nationale Burendag, hebben mensen van Woonpunt samen met de bewoners de rotzooi uit de tuintjes opgeruimd. Die zien er nu een stuk beter uit. En de meeste bewoners houden ze daardoor zelf ook wat beter schoon. Het begin is er, nu de rest nog.’

Meer duidelijkheid

Ron Vreugdewater is het helemaal met Patricia eens: ‘Die opruimdag was perfect. Er stond een flinke container voor de deur, waar bewoners hun rotzooi in konden gooien. Heel fijn, want voor veel bewoners is het lastig om grof vuil naar een milieupark te brengen. En de mensen van Woonpunt hebben me geholpen om mijn kelder te ontruimen. Nu maar hopen dat het onderhoud ook goed verloopt. Woonpunt heeft veel beloftes gedaan, ik ben benieuwd of het allemaal gaat lukken. Persoonlijk vind ik de communicatie vanuit Woonpunt en de aannemer nog niet zo goed. Binnenkort krijgen we mechanische ventilatie. We hebben een brief gehad waarin staat dat we daarvoor ruimte moeten maken in de woning. Maar wat we nu precies moeten doen, dat weet ik niet. En ook niet wanneer ze iets gaan doen aan de tocht in huis. Dat is wel hard nodig. Want zelfs met de verwarming op 23 graden is het hier nog koud. Een beetje duidelijkheid zou heel fijn zijn.’

Op tijd klaar?

‘Woonpunt heeft beloofd dat alles voor de feestdagen klaar is, maar dat moet ik nog zien’, aldus Anne. ‘Bij de woningopname heb ik aangegeven wat er allemaal niet goed is. Ik heb veel last van schimmel, vocht en tocht en er zitten overal scheuren in de muren. Kortom, er moet heel wat gebeuren in korte tijd. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat allemaal lukt in zo’n korte tijd. Want met een likje verf los je schimmelproblemen niet op! Ik ben er wel blij mee dat we de tuintjes kunnen afstaan aan Woonpunt. De bewoners die dat doen, hoeven niet meer zelf voor de tuintjes te zorgen. Dat maakt de omgeving hopelijk wat netter.’

Dubbel gevoel

Marion van Wamel heeft een dubbel gevoel over de situatie. Ze legt uit: ‘Natuurlijk ben ik blij dat er eindelijk iets gebeurt. Maar het gaat allemaal heel traag. En ik heb ook een beetje mijn twijfels over de volgorde. Het is niet zo handig om in het najaar voordeuren te schilderen. Zeker niet als je die zes uur open moet laten staan om te drogen! Volgens mij is het dichtmaken van alle tochtkieren nu veel belangrijker. Want is stook me kapot. Maar goed, ik denk dat de aannemer de volgorde bepaalt en niet Woonpunt. Ik heb in ieder geval wel het gevoel dat er nu eindelijk naar ons wordt geluisterd.’

Vertrouwen in goede afloop

Dat vindt ook Peter Glas: ‘Ik ben eigenlijk wel positief. Ik zie dat Woonpunt echt zijn best doet om de klachten zo goed mogelijk op te lossen. Bij mij wordt bijvoorbeeld de kelder opnieuw gestuukt. Natuurlijk gaat het niet supersnel. Maar het zijn ook 137 woningen waar iets moet gebeuren. Je kunt dus niet verwachten dat het van vandaag op morgen is geregeld. En al duurt het wat langer, ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.’

Andere artikelen
WP-MM-Nic-Beckers-008-b972e9f9.jpg
Artikel
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Impressie_Slakhorst2-cc43c5be.JPG
Video
Artikel leestijd5 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

Vertrouwen in goede afloop

Artikel
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-20191205-Hermelijn-Tiecelijn-003-fa8b6d52.jpg
Interview
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Woonpunt_picto_munten_pastel-08edc8ee.jpg
Artikel
Artikel leestijd1 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

Verhuizen wordt makkelijker

Project
Artikel leestijd4 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Bewonersdag_2019_UVLJ3640-d9d2c6f6.JPG
Artikel
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Kerst_2019-6272411f.jpg
Korte berichten
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Made by Zuiderlicht