WP_Ronduit_corona-editie_Handen.jpg
'blij dat ze even hun hart kunnen luchten'
Artikel leestijd2 min. leestijd

Eenzame ouderen helpen in coronacrisis

Bij Woonpunt bellen zo'n vijftig medewerkers met oudere huurders om te vragen of ze hulp nodig hebben. ‘De gemiddelde leeftijd van onze huurders is best hoog’, zegt senior-buurtcoördinator Malika Charrak van Woonpunt. ‘Als wij dan berichten in de media lezen dat het Rode Kruis de telefoontjes van bezorgde ouderen nauwelijks verwerkt krijgt, dan willen wij graag helpen.’

Het team is op 18 maart 2020 begonnen met het bellen van alle huurders die 80 jaar of ouder zijn. Een groep van zo’n 1.500 huurders. ‘De reacties lopen heel erg uiteen’, zegt Malika. ‘Sommige bewoners zijn blij dat ze even hun hart kunnen luchten, anderen vragen of wij iemand kennen die bijvoorbeeld boodschappen kan doen voor hen. Eenzame ouderen die geen sociaal vangnet hebben, weten hun weg vaak niet te vinden naar hulpinstanties.'

'Heel veel initiatieven en groepen om mensen tijdens deze coronacrisis een helpende hand te bieden zijn op social media. Tachtigplussers zijn hier vaak onbekend mee, waardoor de hulp hen niet bereikt. Zij komen nu ook vaak de deur niet meer uit, en missen zo de informatieve posters in de entree van onze wooncomplexen. Een telefoontje is dan de oplossing. Wij kunnen ze bijvoorbeeld in contact brengen met Crewagainstcorona, stichting Lyvia of Heerlen Against corona. Zij hebben de menskracht, wij hebben de bewoners.’

Tijd nuttig besteden
De medewerkers van de afdeling Klant & Leefbaarheid van Woonpunt hebben er nu de tijd voor, legt Malika uit. ‘Een heleboel gewone werkzaamheden zijn opgeschort, zoals huisbezoeken, overleggen en cursusdagen. Die tijd kunnen we nuttig besteden door huurders te helpen.’

'Fijn om even te kletsen'

Aandacht geven
'Veel huurders die we aan de telefoon hebben gehad, geven aan dat ze kunnen terugvallen op familie, vrienden of buren', vertelt Malika tot besluit. 'Maar ze waarderen het enorm dat we bellen. Sommige mensen hebben we wel een halfuur aan de lijn, omdat ze het fijn vinden om even te kletsen. We vinden het zelf ook fijn dat we hen op deze manier aandacht kunnen geven.'

Andere artikelen
WP_Ronduit_corona-editie_Coronacrisis_HR-3f389d2f.jpg
Artikel
Artikel leestijd1 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

Huren betaalbaar houden

Artikel
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP_Ronduit_corona-editie_Handen-2c11139f.jpg
Interview
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

1,5 meter afstand

picto_service_busje-5b446cc1.jpg
Korte berichten
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Made by Zuiderlicht