WP-Marie-Therese-SO-106.jpg
Artikel leestijd3 min. leestijd
De meeloopstages van Marie-Thérèse

Klantcontact is essentieel voor iedereen

Sommige Woonpunters hebben in hun werk veel met klanten te maken, andere afdelingen minder. Toch is het belangrijk dat wij allemaal regelmatig klantcontact hebben, vindt onze bestuurder Marie-Thérèse. ‘Door zélf in onze wijken te kijken, krijg je veel meer voeling met onze huurders.’

'Ik kan iedereen zo’n meeloopstage
van harte aanraden.'

Zelf geeft ze het goede voorbeeld. Ze maakt in haar drukke agenda regelmatig tijd om met een collega op pad te gaan. Zo bezocht ze onlangs een van onze wijken in het kielzog van wijkbeheerder Marjan Knol. ‘Ik stel me dan voor als een collega die een dagje stage loopt’, aldus Marie-Thérèse. ‘Wat mij vooral opviel, is dat je als wijkbeheerder met veel verschillende situaties te maken krijgt en over een breed palet aan vaardigheden moet beschikken om je te redden. Vaak in je eentje, terwijl je in sommige situaties liever met zijn tweeën zou zijn.’

Aanspreken niet altijd eenvoudig

Tijdens de meeloopmiddag werd het belang van wijkbeheer nogmaals bevestigd aan Marie-Thérèse. ‘Het werk is niet altijd eenvoudig, bijvoorbeeld als mensen ruzie met elkaar hebben. We kwamen bij een bewoonster die zo bang was voor een buurman dat ze een camera had opgehangen voor haar veiligheid. Hem aanspreken durfde ze niet meer, dat had ze in het verleden al eens gedaan en toen werd de buurman nóg vervelender. Zo’n situatie is schrijnend, zeker omdat het voor Woonpunt best moeilijk is om te bemiddelen of de overlastveroorzaker aan te pakken. Maar in sommige situaties lukt het wel. Dan gaan bewoners met hulp van Marjan samen het gesprek aan om zaken op te lossen en elkaar te helpen. En daaruit kan een hele positieve situatie ontstaan. Dat vond ik erg leuk om te zien!’

Warm welkom voor servicemonteurs

Een andere keer mocht Marie-Thérèse meeliften met servicemonteur Jordy Bouchoms. ‘Dat was ook erg leuk’, herinnert ze zich. ‘Wat me het meest bijbleef, is dat onze mensen zich keurig voorstellen en duidelijk uitleggen waar ze voor komen. Meestal wacht hen dan een warm welkom. Huurders vinden het jammer dat ze lang thuis moeten blijven voor een reparatie, maar waarderen het enorm een vertrouwd gezicht te zien. We zijn toen ook in een woning geweest waar het niet heel schoon was en die de indruk wekte dat de bewoners niet goed voor zichzelf kunnen zorgen. Jordy weet dan waarop hij moet letten, bijvoorbeeld of de kinderen en huisdieren wel goed verzorgd zijn. Bij twijfel stelt hij wat aanvullende vragen en doet indien nodig een melding. Bij mij riep het meteen de vraag op of wij wel goed voor onze eigen medewerkers zorgen die soms onder onhygiënische omstandigheden moeten werken. Jordy kon me geruststellen: hij had ontsmettingsmiddel en handschoenen in zijn bus.’

KCC overziet heel Woonpunt

Ook in het KCC schoof Marie-Thérèse al diverse keren aan. ‘De KCC medewerkers moeten heel Woonpunt kunnen overzien, ze weten dan ook ontzettend veel. Bovendien kunnen ze goed luisteren en zijn heel vaardig in het doorvragen en bewaren van de rust. Dat vind ik knap. Het werk vergt ontzettend veel concentratie, dus het is belangrijk dat ze af en toe even pauzeren. Wat me wel opviel, is dat het systeem best omslachtig werkt. KCC medewerkers moeten klanten onderbreken om naar hun adresgegevens te vragen. Dat is jammer, het zou fijn zijn als ze op basis van nummerherkenning meteen over de juiste gegevens beschikken. Daar kunnen we nog een slag maken.’

Inspiratie uit ergernissen

Ook de collega’s met wie Marie-Thérèse meeliep, reageerden positief. ‘Ze vonden het fijn om over hun werk te vertellen, je merkt dat ze er trots op zijn. Bovendien weten ze heel goed welke veranderingen nodig zijn om hun werk nog beter te kunnen doen. Veel dingen gaan goed, maar er zijn ook kleine dagelijkse ergernissen die een bron van inspiratie vormen voor verbeteringen. Ik heb heel wat nuttige tips opgehaald.’

Doe ook een meeloopstage

Ze heeft nog de nodige meeloopstages op haar verlanglijstje staan. ‘Uiteindelijk wil ik met alle frontoffice disciplines meelopen. Zo houd je voortdurend voeling met klanten en daar gebeurt het. Ik kan iedereen zo’n meeloopstage van harte aanraden. Door rechtstreekse contacten met bewoners krijg je een goed gevoel voor wie we ons werk uiteindelijk doen.’

Go Marie-Thérese!

Andere artikelen

Aanrader: meeloop stage!

Artikel
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-Jo-Jacqueline-102-vierkant-cd20c069.jpg
Ambitie
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Welkom_neon-6cdfa51b.jpg
Interview
Artikel leestijd4 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-Jean-Marie-Evers-106-f19766d9.jpg
Interview
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Buurtcoordinator-70afae29.jpg
Artikel
Artikel leestijd4 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-Petra-Zinken-110-67ea49f0.jpg
Artikel
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

commissaris Ria Doedel

Interview
Artikel leestijd5 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Made by Zuiderlicht