Loek Bartholome, Koen Nijssen.jpg
Artikel leestijd4 min. leestijd
Koen en Loek over hun nieuwe baan

Door de ogen van nieuwe collega’s

Loek Bartholome en Koen Nijssen zijn rond de dertig, bouwkundige en pas aan de slag bij Woonpunt. Hoe kijken zij tegen Woonpunt aan?

Loek (33) werkte voor een innovatief bouwbedrijf dat speciale daglichttoepassingen maakte van staal en glas voor zwembaden en andere gebouwen. Nog meer succes had het bedrijf echter met het bouwen van tuincentra. Dus zou Loek daarop worden ingezet. ‘Dan komt er te veel herhaling in het werk’, zegt Loek. ‘Ik heb zelf meer met woningbouw.’ Daarom solliciteerde hij bij Woonpunt, waar hij werd aangenomen als Bouwtechnisch Medewerker Vastgoed bij het Bedrijfsbureau.

Koen (29) zat al in de woningbouw. Sterker: hij werkte mee aan de grootste woningbouwprojecten in Nederland. Peperdure appartementen aan de Zuidas, enorme woontorens met tweehonderd appartementen. Voor installateur Bemar was Koen verantwoordelijk voor de ventilatie in die woningen en de parkeergarages. ‘Het leek me mooi om als opdrachtgever aan de andere kant zitten en verschillende disciplines aan te sturen. Bovendien eiste het dagelijks op en neer rijden van Roermond naar de Randstad ook zijn tol.’

"Je werkt hier uiteindelijk voor de huurder.
Dat is wel een verschil."

Gekkenhuis

Van innovatieve bouwbedrijven naar een volkshuisvester met een honderdjarige historie. Hoe groot was de cultuurschok? ‘Dat viel wel mee’, zegt Loek. ‘Het zijn allebei heel informele organisaties.’ Koen lacht als hij terugdenkt aan de reactie van zijn ex-collega’s toen hij vertelde dat hij bij een woningcorporatie ging werken. ‘Hun idee was: een woningcorporatie, dat zijn net ambtenaren. Die doen het rustig aan. Ik zit hier nu een paar weken en durf te zeggen dat dat absoluut niet waar is. Hier ligt een behoorlijke uitdaging, zowel buiten als binnen, en er wordt hard aan gewerkt.’ Toch is er een verschil in focus, denkt zowel Koen als Loek. ‘Alle focus bij een commercieel bedrijf is op geld en productie’, zegt Koen. ‘Zo veel mogelijk doen, in zo min mogelijk tijd, tegen zo laag mogelijke kosten en met zo min mogelijk personeel. Tot op zekere hoogte een gezonde instelling, maar niet ten koste van alles. Op dit moment is de bouwwereld een gekkenhuis.’ Loek beaamt: ‘Ook Bij Woonpunt draait het uiteindelijk om kwaliteit, budget, planning en risico. Maar je werkt hier uiteindelijk toch voor de huurder. Dat is wel een verschil.’

Loek Bartholome.jpg

Persoonlijke ontwikkeling

Koen heeft vanuit zijn functie als projectleider heel direct met bewoners te maken. Hij is de helft van de tijd in de wijk en lijkt er plezier in te hebben. ‘Ik heb mijn eerste vergadering gehad met een BOC. Dat was erg interessant. Na afloop heb ik nog bewust met iedereen een praatje proberen te maken. Dat is goed voor de verstandhouding later.’ Werken met aannemers en opdrachtgevers en werken met huurders vraagt wel een verschillende aanpak, zegt Koen.

Loek noemt nog een verschil met zijn vorige werkgever: ‘Ik ben heel blij met alle faciliteiten die medewerkers hier krijgen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.’ Koen vult aan: ‘Daar ben ik het mee eens. In een commerciële organisatie is het eerste waar een werkgever aan denkt bij een cursus: hoeveel dagen is hij dan niet op zijn werk?’

Koen Nijssen.jpg

Stijgende lijn

Hoe kijken Koen en Loek tegen het flexwerken aan? ‘Daar ben je zo aan gewend’, zegt Loek. ‘Wat me opvalt, is dat je ondanks die flexplekken heel snel in de gaten hebt waar iedereen elke dag gaat zitten. Ben benieuwd hoe dat er in het nieuwe kantoor straks uit gaat zien. De tekeningen zijn in elk geval spectaculair.’

De verbouwing van kantoor Leidenlaan staat natuurlijk niet op zichzelf. Het is een manier om de transitie mogelijk te maken: betere samenwerking, meer effectiviteit en efficiency. Wat merken de twee nieuwe collega’s daarvan? ‘Focus op constant verbeteren is natuurlijk altijd goed’, zegt Loek. ‘Ik merk bijvoorbeeld in mijn werk met vastgoeddata voor de cartotheek dat we fouten veel sneller kunnen opmerken. Als bij een woningopname nu een menselijke fout wordt gemaakt, moet die altijd handmatig worden gecorrigeerd achteraf. Dat kan sneller en eenvoudiger als we dat deels automatiseren.’

"Fijn dat Woonpunt weer aan de slag gaat."

‘Ik ken Woonpunt niet zoals het was voordat ik hier kwam’, zegt Koen. ‘Dus ik kan het niet echt vergelijken. Maar ik merk wel aan collega’s dat we inmiddels langzaam weer in een stijgende lijn zitten. Toen Vivian en ik in de pantry de presentatie gaven van de plannen Hermelijn-Tiecelijn hoorde ik collega’s vaak zeggen dat ze het fijn vonden dat Woonpunt weer aan de slag gaat. Er komt weer leven in.’ Loek vult aan: ‘Het is ook zo mooi om te zien dat Woonpunt een forse ambitie heeft: gemiddeld energielabel B in 2024, dat wordt nog een hele opgave. Mooi dat ik daar een bijdrage aan mag gaan leveren.’ Koen: ‘Ik geloof echt dat we hier precies op het juiste moment zijn komen werken!’

Go Koen! Go Loek!

Andere artikelen
Guido_Kerckhoffs_Hub_Meulenberg_en_Marcel_Salobir-08fc261a.jpg
Interview
Artikel leestijd6 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Loek_Bartholome_Koen_Nijssen-cd3aafc5.jpg
Ambitie
Artikel leestijd4 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

De goede dingen doen

Interview
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Miriam_Heuts-e280e42b.jpg
Interview
Artikel leestijd5 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Woonpunt-art5ver-telefoontjes-juni2018-7794deac.jpg
Artikel
Artikel leestijd7 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

de verbouwing schiet op

Fotoreportage
Artikel leestijd1 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Made by Zuiderlicht