Transitietekening v3.jpg
Artikel leestijd6 min. leestijd
Een half jaar transitie

Verbonden aan Woonpunt

We zijn halverwege een druk en bewogen jaar. En halverwege het eerste transitiejaar. Hoe kijkt Guido Kerckhoffs naar de veranderingen die hij in gang heeft gezet. ‘Om in beweging te komen, moet je eerst even uit balans worden gebracht.’

Als je zo naar Woonpunt kijkt, waar ben je dan het meest trots op nu?

‘Op de ondernemingsgeest die ontstaat. Ik zie steeds vaker dingen gebeuren die vroeger moeilijker of helemaal niet konden. Toen ik hier pas kwam werken, vertelde ik mensen dat het mijn voornemen was om in 2018 met z’n allen op de Leidenlaan te zitten. Bijna iedereen zei: “Dan ken jij Woonpunt nog niet!” Nu zie ik steeds vaker dingen gebeuren die durf kosten.’

Geef eens wat voorbeelden.

‘Neem het project Hermelijn- en Tiecelijnstraat. Oorspronkelijk gingen de plannen uit van energielabel B. Bij Projectontwikkeling hebben ze hun nek uitgestoken en gezegd: met een beetje extra geld en wat creativiteit kunnen we er ook A++ van maken. Ze hadden ook kunnen zeggen: nee, dit is wat het MT ooit heeft beslist, het is wel goed zo. Ander voorbeeld: twee grote Syrische gezinnen die zowat nergens gehuisvest konden worden. De maatwerkconsulenten kregen het voor elkaar, hè! Of het project nieuwe telefonie. Een forse klus die Woonpunt niet alleen betere ondersteuning oplevert qua telefonie, maar ook een besparing van een ton per jaar! En dan zoiets leuks met die koffiebar buiten. Echt sjiek!’

"Als je ziet hoe we het afgelopen half jaar op
stoom zijn geraakt, dan mogen we trots zijn!"

Je hebt ooit gezegd dat je pas tevreden bent als Woonpunt weer bij de top van Limburg hoort.

‘De top van Nederland! En dat kwam niet echt van mij, maar van medewerkers. Tijdens mijn eerste gesprekken met hen hoorde ik vaak hoe mensen terug verlangden naar de jaren waarin corporaties uit het hele land hier kwamen kijken omdat Woonpunt de zaken zo goed voor elkaar had. Het zou mooi zijn als we dat kunnen terughalen.’

Maar dan moet er nogal wat gebeuren. We lopen niet bepaald voorop.

‘Klopt, onze startpositie is niet comfortabel, maar onze ontwikkelsnelheid is hoog. Als je ziet hoe we in een half jaar op stoom zijn geraakt, dan mogen we trots zijn. We hebben niet voor niets geïnvesteerd in een brede beweging, met een leidende coalitie.’

Kun je uitleggen wat die leidende coalitie precies inhoudt?

‘Leidende coalitie is een term uit de managementboekjes. Het is niet meer of minder dan een brede groep medewerkers die voorop loopt in de verandering. In ons geval zijn het vooral de mensen die in het transitieplan een taak of rol toebedeeld hebben gekregen. Zij zijn sowieso verantwoordelijk voor een onderdeel van dat plan. Kijk, het was geen optie om de transitie via de geijkte kanalen te bewerkstelligen, want we hebben net geconstateerd dat die geijkte kanalen niet meer goed functioneerden. Om weer in beweging te komen, moet je eerst even uit balans worden gebracht.’

Je hebt het nu over vooroplopen, maar er zijn ook medewerkers die hun hakken in het zand zetten.

‘Klopt. Ook dat hoort bij verandering. Je kunt niet verwachten dat in een organisatie van tweehonderd mensen iedereen staat te juichen als er van alles verandert. Voor mij maakt het wel verschil met welke intentie mensen de hakken in het zand zetten. Ben je als het ware verlamd door onzekerheid, omdat je niet weet wat er gaat gebeuren, dan ligt daar ook een stuk verantwoordelijkheid bij ons. We communiceren veel over de transitie, maar dat neemt niet weg dat niet altijd duidelijk is wat dit allemaal betekent voor iemand persoonlijk. Als je daar last van hebt, begrijp ik dat je niet in beweging kunt komen. Maar als mensen de vooruitgang bewust tegenwerken, als ze de onrust aanwakkeren, dan ligt dat anders.’

Wat kun je daaraan doen?

‘In beide gevallen hebben we een goed gesprek.’

Wat is het verschil tussen kritiek en tegenwerking?

‘Kritiek mag best heel scherp zijn, maar moet uiteindelijk bijdragen aan een beter Woonpunt. Opbouwende kritiek voorkomt dat dat we in zeven sloten tegelijk lopen. Tegenwerking maakt Woonpunt niet beter.’

"Als je ontevreden bent met gisteren,
heb je een reden om het vandaag beter te doen."

Ben jij ooit tevreden? Komt er ooit een moment dat je denkt: nu is het wel goed bij Woonpunt?

‘Nee, nooit. Je mag best tevreden zijn over wat je hebt bereikt – sterker: je moet trots zijn op je successen – maar als je tegelijk ontevreden bent met gisteren, dan heb je weer een reden om het vandaag beter te doen. De wereld verandert continu, als je denkt dat je op een gegeven moment achterover kunt leunen, dan heb je over tien jaar weer de boot gemist. En voor de duidelijkheid: verbeteren doe je niet om het verbeteren, dat doe je omdat je dan bijvoorbeeld minder huurverhoging hoeft door te voeren, meer kunt verduurzamen, betere service kunt geven aan de huurder of de leefbaarheid in de buurt kunt verbeteren. Dat zijn de onderliggende doelen.’

‘Maar ik zeg daarmee niet dat Woonpunt altijd maar op dit tempo moet doordenderen. Straks komen we in rustiger vaarwater en kunnen we verbeteringen georganiseerder doorvoeren. Nu gaat het allemaal nog wat ad hoc, ook omdat een stevig leidinggevend kader lange tijd ontbrak.’

Guido Kerckhoffs, Hub Meulenberg en Marcel Salobir 2.jpg

Er zijn ook mensen die jou zien als een saneerder. Zo van: die Guido komt hier even hakken en dan is ie weer weg.

‘Ja, dat hoor ik via-via ook wel eens. Dat irriteert me ook wel een beetje. Ik ben geen interim-bestuurder, ik heb mezelf verbonden aan Woonpunt. Ik wil hier samen met alle medewerkers een fantastische corporatie van maken. Een plek waar we met z’n allen plezier hebben in het werk, waar de huurder tevreden is. Kwaliteit en ontwikkeling, dat staat voor mij voorop. En dan komen de resultaten vanzelf. En die resultaten bestaan echt niet alleen uit euro’s. Maar ik grijp wel in als ik merk dat er achterstallig onderhoud is in de organisatie. Als mensen dat zien als saneren, dan moet ik het misschien als een compliment opvatten. Hopelijk zien ze me over vijf jaar als de bestuurder die geholpen heeft om de trots terug te brengen.’

Je werkt hier nu anderhalf jaar. Zijn er nog dingen die je verbazen over Woonpunt?

‘Die zijn er steeds minder. Het enige waar ik me soms echt over verbaas, is wanneer mensen een vraag van een huurder of stakeholder beantwoorden door meteen in procedures en regels te duiken. Dan denk ik: heb toch wat aandacht voor de mens en zijn zorgen! Dan kun je ook tot een echte oplossing komen. Komt gelukkig maar weinig voor, hoor.’

Waar kijk je het meeste naar uit de komende maanden?

‘Ik kijk uit naar het nieuwe gebouw. En dan niet zozeer de stenen, maar dat we met z’n allen in staat worden gesteld om goed samen te werken, in een prettige en inspirerende omgeving. Dat we met elkaar kunnen overleggen, dat we kennis kunnen delen. Ik kijk ook uit naar de samenwerking met de nieuwe club leidinggevenden en hoe we samen met medewerkers ervoor gaan zorgen dat we elke dag een stuk vooruit komen.’

Go Guido!

Andere artikelen
Guido_Kerckhoffs_Hub_Meulenberg_en_Marcel_Salobir-08fc261a.jpg
Interview
Artikel leestijd6 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Loek_Bartholome_Koen_Nijssen-cd3aafc5.jpg
Ambitie
Artikel leestijd4 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

De goede dingen doen

Interview
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Miriam_Heuts-e280e42b.jpg
Interview
Artikel leestijd5 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Woonpunt-art5ver-telefoontjes-juni2018-7794deac.jpg
Artikel
Artikel leestijd7 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

de verbouwing schiet op

Fotoreportage
Artikel leestijd1 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Made by Zuiderlicht