1787_GO_Inge V.jpg
Artikel leestijd2 min. leestijd
Interview met Inge Veerkamp

Go Inge!

Bij personeelsplanning denken we al snel aan de formatie: met hoeveel mensen doen we ons werk? Belangrijker nog is de vraag: met welke mensen doen we dat? Hoe zorg je voor de juiste persoon op de juiste plek? Een gesprek met Inge Veerkamp over ambitie, kansen en ontwikkeling.

Ze werkte vijftien jaar bij Vesteda in diverse functies. Toen de verhuurder het hoofdkantoor verplaatste naar Amsterdam was het óf meeverhuizen of een andere baan zoeken. ‘Ik had nog inwonende kinderen, dus ik wilde niet verhuizen.’ En zo kwam Inge Veerkamp bij Woonpunt terecht, als tijdelijke medewerker van de Klantenservice. Dat was wel even wennen. ‘Vesteda is een commerciële organisatie en daarmee zakelijker ingesteld. Woonpunt is sociaal. Dat is echt heel anders. De huurders van Vesteda zijn vaker hoog opgeleid, weten precies wat hun rechten zijn en zullen niet snel bellen voor iets waarvan jij en ik op onze klompen aanvoelen dat je ervoor bij de gemeente moet zijn.’

Achter dingen aan

Maar er waren ook andere verschillen. Vesteda is een stuk verder dan Woonpunt als het gaat om de ondersteuning van klantenservice. ‘Ze werkten daar met een ontzettend goed klantvolgsysteem. Als iemand belde en ik zette de melding door naar een collega, dan kon ik precies zien wat er met die melding was gebeurd: of de collega had teruggebeld, wanneer hij dat had gedaan en wat er was besproken. Als de klant dan terugbelt, kun je heel snel helpen.’ Tijdens haar maanden bij Klantenservice kreeg Inge de kans om mee te lopen met wijkbeheer. Nou ja, kreeg…. ‘Ik ga altijd graag zelf achter dingen aan. Het leek me leuk om een dagje mee te lopen met wijkbeheer. Dan ga ik niet zitten afwachten tot iemand dat voor me regelt. Ik heb Helma Bannink en Marjan Knol gevraagd en liep met hen mee in mijn eigen tijd.’

“Ik ben zo trots als ik

met m’n Woonpunt-jas

door de buurt loop.”

Woonpunt-jas

Het is niet voor niks dat wijkbeheer Inge zo aansprak. Ze studeerde ooit jeugdwelzijnswerk, maar de crisisjaren en bezuinigingen in de jaren tachtig zorgden ervoor dat haar loopbaan uiteindelijk een andere kant op ging. Toen bij wijkbeheer een tijdelijke functie ontstond, was Inge een voor de hand liggende keuze. Bevalt het haar? ‘Enorm. Ik werk graag met mensen en vind het heerlijk als ik ze kan helpen. Is het niet met grote dingen, dan met kleine. Deze week kwam ik bij een mevrouw over de vloer waarover meldingen waren binnengekomen. Mensen maakten zich zorgen over haar. Ik stond aan de deur en ze wilde me eerst niet binnenlaten. Toen ik uiteindelijk toch naar binnen mocht, begreep ik waarom. Ze had haar huis totaal niet op orde. Overal troep. Verzamelwoede. Ze was bang dat ze daarom haar woning uit moest. Ik ben met haar het gesprek aangegaan en uiteindelijk kon ik haar ervan overtuigen dat we het goed met haar voor hebben. Nu heeft ze hulp van een zorgteam en krijgt ze haar leven weer wat op orde. Dat is prachtig. Niet alleen voor haar en haar buren, maar ook voor Woonpunt. Wijkbeheerders kunnen op zo’n manier zoveel problemen voorkomen, van huurachterstanden tot overlast. Ik ben zo trots als ik met m’n Woonpuntjas door de buurt loop. Dan denk ik: ik ben er voor jullie, voor de huurders.’

Go Inge!

Andere artikelen
iStock-685797112-5097ff91.jpg
Interview
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

Waarom scoren we geen A?

Onderzoek
Artikel leestijd4 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
1787_GO_Inge_V_uitsnede-42c89b0f.jpg
Ambitie
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

De sloop is begonnen

Fotoreportage
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
1789_GO_Jean_Pierre_S_uitsnede-0577c13c.jpg
Interview
Artikel leestijd4 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

Actief sturen op risico's

Artikel
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
1791_GO_Mark_S_uitsnede-3a8bd6e4.jpg
Ambitie
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Made by Zuiderlicht