1788_GO Jean Pierre S_gespiegeld.jpg
Artikel leestijd4 min. leestijd
In gesprek met Jean-Pierre Schobben

Weg met de angstcultuur

Jean-Pierre Schobben is onlangs benoemd als manager Financiën & Bedrijfsvoering. Daarmee is hij het eerste nieuwe gezicht van het MT. Hoe ziet hij zijn taak en die van het MT voor zich? ‘MT-leden moeten niet alleen voor het belang van hun eigen afdeling staan.’

Vertel eerst eens hoe je manager Financiën & Bedrijfsvoering bent geworden. Kwam jouw sollicitatie voor het bestuur uit de lucht vallen?

‘Nee, eerlijk gezegd niet. Ik had in een gesprek met het bestuur al eens laten vallen wat mijn gedachten en ideeën waren over de afdeling, en toen de vacature kwam, werd ik nadrukkelijk uitgenodigd om te reageren. Dat ze de vacature alleen intern openstelden, zei me ook wel dat er vertrouwen in me was.’

“Geen geïrriteerde
mailjtes over en weer.”

Wat voor ideeën heb je dan voor F&B?

‘In een notendop: we moeten meer en beter samenwerken met de front-office. Geen geïrriteerde mailtjes over en weer, maar echt samen aan iets werken. Alleen zo komt er weer plezier in het werk. Medewerkers F&B mogen ook iets mondiger worden. Ik wil medewerkers leren om er samen uit te komen in plaats van als manager het conflict in het MT uit te vechten. Als managers moet je juist het goede voorbeeld geven: we moeten het samen doen.’


Daar zeg je iets: je kunt als F&B wel aan jezelf werken, elders in de organisatie moet de cultuur dan ook veranderen.

‘Precies. Dit is een opgave voor heel Woonpunt. Als een conflict moet worden opgespeeld naar de managers, ben je eigenlijk al te laat. Dat nieuwe gebouw gaat ons straks echt helpen om die lange-afstandsrelaties tussen collega’s, met strenge mailtjes heen en weer, op te heffen. Dan loop je bij elkaar binnen, ga je naast elkaar zitten en kom je samen tot een oplossing.’

‘Waar we van af moeten, is de angstcultuur die er de afgelopen jaren in is geslopen. Door wat er is gebeurd een paar jaar geleden, met die fouten in de dPI, zijn de medewerkers doodsbang geworden om een fout te maken. Ze denken dat hun kop er meteen af gaat. Die cultuur zijn we aan het ombuigen. Angst verlamt, daar hebben we niks aan. Guido heeft ook al een paar keer aangegeven dat fouten maken mag, als de intentie maar goed is en we ervan leren.’

Wat zie je als grootste aandachtspunt bij Facilitaire Zaken en ICT?

‘Een gebrek aan duidelijkheid in de organisatie wat je van deze teams mag verwachten. Ze hebben een faciliterende functie en er wordt veel van hen gevraagd en collega’s begrijpen of accepteren niet als zo’n team een grens trekt. Voorbeeld: een afdeling schaft een softwarepakket aan, zonder overleg met ICT, en eist vervolgens dat het beheer door ICT gebeurt. Dat kan gewoon niet.’

Je had ooit een leidinggevende functie binnen Woonpunt. Nadat je een tijdje ziek thuis hebt gezeten, wilde je geen leidinggevende functie meer. Wat is het verschil met nu?

‘Ik paste totaal niet in de leidinggevendencultuur die toen heerste binnen Woonpunt. Veel geklaag over elkaar, geen openheid, geen samenwerking. Met dat soort zaken kon ik toen niet omgaan. Sindsdien heb ik veel geleerd over mezelf.

“Ik heb veel geleerd over mezelf.”

Zoals?

‘Bijvoorbeeld dat ik niet alle problemen zelf hoef op te lossen. Soms moet je de dingen laten liggen waar ze thuishoren en anderen op de blaren laten zitten.

Van wie heb je dat geleerd?

‘Eigenlijk van m’n dochter. Die is heel perfectionistisch, legt de lat voor zichzelf veel te hoog. Daardoor stelt ze zichzelf soms teleur terwijl dat niet nodig is. Mijn vrouw en ik hebben haar daarin laten begeleiden. Die mevrouw die haar zou begeleiden, liet mij een lijst opstellen met aandachtspunten voor mijn dochter. Toen ik ‘m af had, zei ze: waar je dochters naam staat, schrijf je nu je eigen naam. En dat was wel een eye opener, want toen zag ik ineens dat ik die lijst grotendeels op mezelf kon betrekken. Ik heb dezelfde leerpunten.’

Hoe ga je die leerpunten betrekken op je nieuwe functie?

‘Simpel: ik ga mijn best doen, ik ga het samen doen, maar soms zijn er grenzen. Bijvoorbeeld aan het aantal uren dat ik kan werken. Natuurlijk werk je vaak langer en soms ’s avonds – dat doe ik in mijn huidige functie vaak ook; soms is het gewoon leuk om in alle rust iets uit te pluizen – maar als er continu voor 80 uur per week werk voor me ligt, dan moet ik keuzes maken en af en toen met een 6 ook genoegen nemen. Als je open en duidelijk bent over de keuzes die je maakt, kom je er wel uit.’

‘Ander voorbeeld: vroeger zou ik meteen een cursus ICT gaan volgen als ik als manager verantwoordelijk werd voor dat team. Maar dat doe ik dus niet. Ik ben er om te helpen, om ervoor te zorgen dat zaken soepel lopen, om mee keuzes te maken en prioriteiten te stellen. Maar de inhoudelijke expertise ligt bij het team. Daar vertrouw ik op.’

Je hebt ook een assessment moeten doen?

‘Ja, dat moeten alle leidinggevenden zo meteen. Het heet een selecterend ontwikkelassessment. Dat houdt in dat er wel gekeken wordt naar ontwikkelpunten, maar ook naar je geschiktheid. Mijn ontwikkelpunten herkende ik wel: ik mag soms wat meer directief zijn. Ik zoek graag samenwerking en consensus, maar soms moet je streng zijn. Het andere ontwikkelpunt is dat ik in discussies ook de emotie van mijn gesprekspartner in overweging moet nemen en niet alleen de inhoud.’

Vond je het eng? Zo’n assessment?

‘Ben je gek! Ik werkte vroeger bij Deloitte, ook in een leidinggevende functie, en daar moest je elk jaar op assessment. Hoort erbij, is goed en gezond. Overigens was dit assessment dat ik voor Woonpunt heb gedaan wel het beste en meest uitgebreide dat ik ooit heb meegemaakt.’

Je werkt nu twaalf jaar bij Woonpunt. Je hebt pieken en dalen gezien. Waar staan we nu en waar gaan we heen?

‘Ik ben bij Woonpunt komen werken in een tijd dat er zowat elke maand een project werd opgestart. Nu komen we uit een tijd waarin we helemaal niks konden. Gelukkig beginnen we langzaam weer met investeren, maar wat ook heel belangrijk is, is dat we het vertrouwen van belanghebbenden en medewerkers weer terugwinnen.’

Welke rol heeft het nieuwe MT daarin?

‘De MT-leden moeten voor héél Woonpunt staan, voor alle huurders en voor alle medewerkers. Niet alleen voor het belang van hun eigen afdeling. Als medewerkers dat in de praktijk gaan zien, komt dat vertrouwen weer terug. Dan gaan we met z’n allen ook beter presteren en dat zien onze huurders en stakeholders ook.’

Go Jean-Pierre!

Andere artikelen
iStock-685797112-5097ff91.jpg
Interview
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

Waarom scoren we geen A?

Onderzoek
Artikel leestijd4 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
1787_GO_Inge_V_uitsnede-42c89b0f.jpg
Ambitie
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

De sloop is begonnen

Fotoreportage
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
1789_GO_Jean_Pierre_S_uitsnede-0577c13c.jpg
Interview
Artikel leestijd4 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

Actief sturen op risico's

Artikel
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
1791_GO_Mark_S_uitsnede-3a8bd6e4.jpg
Ambitie
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Made by Zuiderlicht