Nieuwe medewerkers.jpg
Artikel leestijd2 min. leestijd
Sandra Zurstrassen en Astrid Lodiers vertellen hoe dat zit

Hallo! Alweer een nieuw gezicht?

Iedere verandering draagt bij aan de onzekerheid van mensen. Zo vertelt bedrijfsarts Hans van Geel in een interview in deze GO Woonpunt. Eén van die veranderingen de afgelopen maanden is het aantal nieuwe gezichten. Ruim twintig mensen kwamen sinds de zomer Woonpunt versterken. Maar moeten we niet juist inkrimpen? Sandra Zurstrassen en Astrid Lodiers vertellen hoe dat zit.

Veranderingen = tijd en mankracht

Sandra: ‘We zijn druk bezig om ons werk beter in te richten. Straks gaan we een hoop besparen. Maar die veranderingen doorvoeren kosten tijd en mankracht. Kijk bijvoorbeeld naar de transitie Klant & Leefbaarheid of naar het projectteam dat het voorstel van het verhuisproces nu in detail uitwerkt. Die medewerkers zijn hiervoor volledig vrij gemaakt. Hun normale werk moet wel gedaan worden. Daarvoor trekken we tijdelijk extra mensen aan.’

Astrid: ‘Zelf ben ik ook een voorbeeld van zo’n tijdelijke kracht. Bij P&O is het nu erg druk door alle organisatiewijzigingen. Daarom is er versterking nodig. Over een tijdje is dat waarschijnlijk niet meer het geval.’

Sandra: ‘Voor het uitwerken van visiestukken en plannen, worden ook tijdelijk mensen aangenomen met een bepaalde expertise. Denk bijvoorbeeld aan het BOG-dossier of het VvE-beheer.’

‘Beweging in een organisatie is goed.'

Medewerkers veranderen van functie

Sandra: ‘Tegelijk zie je dat mensen doorstromen naar een nieuwe functie of vertrekken naar een andere organisatie. Een paar jaar geleden was die beweging er nog maar nauwelijks binnen Woonpunt.'

Astrid: 'Doorstroming zorgt ervoor dat mensen op de juiste plek zitten. Dat wil je als organisatie. Dan zijn ze het meest effectief en efficiënt. Maar ook hier geldt over het algemeen: het werk moet wel gedaan worden. Dus als een medewerker doorstroomt, ontstaat ergens anders een vacature. Met vaak de instroom van een nieuwe gezicht tot gevolg.’

Sandra: ‘Beweging in een organisatie is goed. Maar te veel beweging niet. Daar kampte de afdeling Klantenservice dit jaar mee. Het aannemen van studenten bleek hier geen gelukkige keuze omdat ze al vrij snel weer vertrokken. Die keuze zijn we aan het herstellen. Nu hebben we mensen aangenomen waarvan we verwachten dat ze langer blijven. De rust moet hier weer terugkeren.’

Vrij hoog ziekteverzuim

Astrid: ‘Tot slot is er bij Woonpunt een vrij hoog ziekteverzuim. Dat is niet verwonderlijk voor een organisatie in verandering. Maar het werk loopt wel gewoon door. Om dat op te vangen, nemen we tijdelijk extra mensen aan.’

Sandra: ‘Op termijn zal dit naar verwachting afnemen. Zodra de organisatie in een rustiger vaarwater terecht komt, zal de in- en uitstroom van medewerkers normaliseren. Maar zo onveranderlijk als de organisatie tien jaar geleden was, zal het niet meer worden. We blijven immers continu in beweging.’

Go nieuwe medewerkers!

Andere artikelen
WP-MM-SO-Wiel-Jacobs-Bas-Houwen-015-66f3385c.jpg
Artikel
Artikel leestijd4 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Thumbnail_nieuwe_medewerkers-484280a3.JPG
Interview
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-MM-Bedrijfsarts-Hans-van-Geel-021-49299107.jpg
Interview
Artikel leestijd5 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
iStock-1142326443-814ddc44.jpg
Artikel
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

Beslist geen onzin

Interview
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-Hermelijn-Tiecelijnstraat-verhuizing-130-5e3197ea.jpg
Project
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Made by Zuiderlicht