WP-Esther-Buttulo-009.jpg
Artikel leestijd3 min. leestijd
Esther Buttolo: het nieuwe aanspreekpunt voor AVG en privacy

Praktische aanpak nodig voor AVG

Sinds kort is Esther Buttolo als bedrijfsjurist ook het eerste aanspreekpunt voor AVG en privacy binnen Woonpunt. ‘De kunst is om het goede te blijven doen voor de huurder.’

Dat AVG-verhaal, dat was toch iets van vorig jaar? Zijn we daar niet klaar mee?
‘Nee, de AVG brengt continue verplichtingen met zich mee. We zijn als Woonpunt nog lang niet 100 procent AVG-proof. Er moet nog wel wat gebeuren.’

Wat bijvoorbeeld?
‘Die bewustwordingssessies die Fara en Peggy gedaan hebben in het begin, die moeten we blijven herhalen. Ik ga dat van hen overnemen.’

Nog meer sessies over AVG? Kun je je voorstellen dat collega’s daar helemaal geen zin in hebben?
‘Dat kan ik me heel goed voorstellen. De AVG en alle regels en verplichtingen rondom privacy die voelen als een belemmering in ons werk. Je wil iets regelen met de gemeente voor een huurder en je moet je ineens afvragen of je de gegevens van die huurder wel mag delen en onder welke voorwaarden.’

Vind je het zelf dus ook onzin?
‘Nee! Beslist niet. Ik zeg: het voelt als een belemmering en daar heb ik begrip voor. Maar draai het eens om: hoe zou jij het vinden als bedrijven en organisaties jouw gegevens over leningen of een echtscheiding of wat voor persoonlijke zaken dan ook zomaar verspreiden of er slordig mee omgaan? Dat zou je toch onacceptabel vinden? Dan vind je het ineens heel goed dat er regels zijn.’

Maar de regels gaan toch veel te ver?
‘Ja, ze gaan ver. Dat vind ik ook. Daarom ben ik een voorstander van een praktische aanpak.’

'Wel voldoen aan de regels, maar niet overdrijven'

Wat versta je onder een praktische aanpak?
‘Wel voldoen aan de regels, maar niet overdrijven. De kunst is om het goede te blijven doen voor de huurder. Stel dat je signalen krijgt dat een huurder in ernstige psychische nood zit, maar dat je geen toestemming hebt om zijn of haar gegevens door te spelen aan de hulpverlening. Dan kun je twee dingen doen: niks of toch actie ondernemen. Ik zou dan toch actie ondernemen en later verantwoorden waarom je van de regels bent afgeweken. Dat is vele malen beter dan het verwijt dat je niks hebt gedaan en dat je je verschuilt achter regels en procedures. Dat is vanuit de juiste intentie handelen.’

Je had het zojuist over die bewustwordingssessies. Zijn medewerkers binnen Woonpunt al bewust genoeg?
‘Ze weten dat de AVG bestaat en ze nemen het heel serieus. Dat is goed. Maar we hadden de afgelopen twee jaar hier intern tien meldingen van datalekken. Dat is wel aan de lage kant. Ik vraag me af of het er niet veel meer zijn. Dan moet je niet meteen denken aan ernstige zaken, maar bijvoorbeeld aan brieven die verkeerd zijn bezorgd. Dat is ook al een datalek. Vraag is of mensen dat beseffen.’

Wat moet er nog meer gebeuren binnen Woonpunt, afgezien van die sessies?
‘Ik ga ook nog aan de slag met het verwerkinsgregister. Dat is een enorm document waarin alle processen staan waarin persoonsgegevens worden gebruikt. Alles staat daarin. Heel voor de hand liggende processen, zoals een betalingsregeling treffen. Maar ook processen waarvan je misschien niet eens snapt waarom die erin staan. Neem het onderhoudsproces. Daarbij geef je adresgegevens door aan een aannemer. Dat zijn al persoonsgegevens.’

Wat heeft Woonpunt aan zo’n verwerkingsregister?
‘Even los van het feit dat je het moet hebben, helpt het je ook om inzicht te krijgen op welke manieren je allemaal met persoonsgegevens in de weer bent. Als je een proces verandert, heb je misschien niet eens in de gaten dat het gevolgen heeft voor de AVG. Voorbeeld: bij de afdeling Klant & Leefbaarheid wilden ze meer gebruik gaan maken van buurtbemiddeling. Dat is mooi, maar het is een externe partij waar je persoonsgegevens aan overdraagt. Dan moet je wel nadenken hoe je dat zorgvuldig kunt doen.’

Wat moet een medewerker doen als er een datalek is?
‘Mij meteen inlichten. Sowieso binnen 72 uur. Ik begrijp dat dat misschien eng is, maar het is vooral om te leren. Overal gaan dingen mis, maar we willen juist weten waar de zwakke plekken in onze processen en systemen zitten. Dat is de echte intentie hierachter, maar dat willen we nog wel eens vergeten door alle regels en verplichtingen.’

Go Esther!

Andere artikelen
WP-MM-SO-Wiel-Jacobs-Bas-Houwen-015-66f3385c.jpg
Artikel
Artikel leestijd4 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Thumbnail_nieuwe_medewerkers-484280a3.JPG
Interview
Artikel leestijd2 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-MM-Bedrijfsarts-Hans-van-Geel-021-49299107.jpg
Interview
Artikel leestijd5 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
iStock-1142326443-814ddc44.jpg
Artikel
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

Beslist geen onzin

Interview
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-Hermelijn-Tiecelijnstraat-verhuizing-130-5e3197ea.jpg
Project
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Made by Zuiderlicht