WP-Daphne-Heijnen-Sabien-Buttolo-001.jpg
Artikel leestijd3 min. leestijd
Interview met Daphne Heijnen en Sabien Buttolo

‘Direct gezien als volwaardige medewerker’

De instroom van nieuwe en jonge mensen is belangrijk voor een organisatie. Want zij hebben een frisse kijk op de dagelijkse praktijk. Ze nemen nieuwe energie mee, verse ideeën en ze laten ons vanuit andere perspectieven kijken. Twee van die jonge talenten bij Woonpunt zijn Daphne Heijnen en Sabien Buttolo. Wat vinden zij van werken bij Woonpunt?

Daphne: ‘Ik ben in oktober 2020 bij Woonpunt begonnen als stagiaire op de juridische afdeling. Dat was de afstudeerstage voor mijn opleiding hbo Rechten. Ik had direct een warm gevoel bij Woonpunt. Alle collega’s zijn heel open. Als er iets is, dan kan ik altijd aan de bel trekken. Ik werd direct gezien als volwaardige medewerker en werd overal in meegenomen. Mijn stagebegeleiders Yannick en Esther waren echt top!


Sabien: ‘Ik vind Woonpunt ook een leuke organisatie. Het is fijn hoe mensen met elkaar omgaan, heel informeel. Er is een leuke mix van jongere en oudere medewerkers. Er wordt veel gedaan op het gebied van ontwikkeling. Ook jongeren krijgen hier de kans om zich te ontwikkelen.’


Daphne: Kort nadat ik deze zomer mijn opleiding had afgerond, was hier de vacature voor incassoconsulent. Die functie sprak me direct aan. Mijn eerste stage liep ik bij een bewindvoerder. Daar zag ik hoe je mensen met betalingsproblemen weer op het goede pad kunt helpen. Datzelfde zag ik tijdens mijn stage. Ik ging met incassoconsulent Laurie Claessens mee op huisbezoek. Dat je iemand weer zelfredzaam kunt maken, dat geeft voldoening. Helaas kwam ik niet in aanmerking voor de functie. Woonpunt zoekt iemand met meer ervaring.’

'Dat is toch fantastisch?'

Sabien:Een half jaar eerder leek mij de functie van incassoconsulent ook helemaal leuk. Ik dacht ‘ik probeer het gewoon’, dan weten ze in ieder geval dat ik interesse heb. Hoewel ik niet de juiste opleiding of achtergrond heb, wilde Woonpunt me toch de kans geven toen uit mijn assessment bleek dat ik wel het juiste niveau heb. Ik ben gestart als junior consulent. De bedoeling is dat ik binnen een jaar doorgroei naar gewoon incassoconsulent. Daarvoor krijg ik alle ruimte om me te ontwikkelen. Intern word ik gecoacht door Ruud en Kevin. Daarnaast mag ik een opleiding of training gaan volgen. Dat is toch fantastisch?

Sabien: ‘Ik werk nu bijna een jaar bij Woonpunt. Na mijn mbo-opleiding Luchtvaartdienstverlening, begon ik met hbo Facility. Maar dat vond ik niet leuk, dus daar ben ik mee gestopt. Gelukkig kon ik toen bij Woonpunt beginnen bij de afdeling KCC. Daar moet je van elke afdeling iets weten. Zodra het ingewikkeld wordt, zet je de klant door naar een collega en ben je klaar. Dat vond ik jammer. Ik vind het juist leuk om zo’n klantvraag helemaal zelf af te handelen. Bij incasso kan ik echt hulp bieden aan mensen. Soms spreek ik heel emotionele mensen. Dan merk je dat ze heel graag hulp willen, dan vind ik het fijn om samen op zoek te gaan naar een oplossing.


Daphne: Een tijdje na mijn sollicitatie belde personeelsadviseur Sandra Zurstrassen, of ik interesse had in de functie van buurtcoördinator? Heel eerlijk: ik was in het begin niet zo enthousiast. Als buurtcoördinator ben je het eerste aanspreekpunt voor de huurder in de wijk. Je zit niet meer achter de schermen. Ik ben een jonge meid van 24. Stel nou dat iemand agressief wordt? Wat doe ik dan? Kan ik daar wel tegen? En raken alle problemen die ik ga zien me niet te persoonlijk? Stel dat ik het niet kan loslaten. Dat soort gedachtes spookten door mijn hoofd.’

'Daarom heb ik de stap toch gewaagd'

Daphne: Als snel werd me duidelijk dat mijn beeld van de functie niet helemaal klopte. Je bent niet alleen maar met problemen bezig. Participatie en het organiseren van activiteiten in de buurt hoort er ook bij. Dat is heel positief. Daarom heb ik de stap toch gewaagd. Ik doe het werk nu twee maanden en ik vind het een superleuke functie. Tijdens Burendag heb ik allemaal bewoners leren kennen. Ik vind het leuk om met ze in gesprek te gaan. Die sociale kant had ik niet van mezelf verwacht. Gelukkig heb ik nog geen heel heftige dingen meegemaakt.


Sabien: ‘Bij mij worden mensen soms wel boos of agressief. Dan blijf ik rustig en ga ik niet in discussie. Pas als ze weer gekalmeerd zijn, pak ik het gesprek op. Als ik bij mensen thuis langsga, dan ga ik nooit alleen.

Daphne: ‘Ik had pasgeleden wel een agressieve meneer. Ik stond alleen aan zijn deur en het gesprek ging meteen de verkeerde kant op. Toen heb ik het afgekapt. Later heb ik hem gebeld en gevraagd waarom hij zo deed. Uiteindelijk bleek dat hij zich niet gehoord voelde. Na dat telefoongesprek ben ik alleen teruggegaan en hebben we een goed gesprek gehad.


Daphne: Mijn contract loopt tot februari 2022. Ik hoop dat het verlengd wordt. Ook voor andere functies binnen Woonpunt sta ik open. Ik wil graag veel ervaring opdoen.

Go Daphne! Go Sabien!

Andere artikelen
WP-Dennis-Bertrand-20211014-044-145e437c.jpg
Ambitie
Artikel leestijd5 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-Groepsfoto-Lochtmanhuis-002-aff6b50a.jpg
Artikel
Artikel leestijd7 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-Maarten-Coenjaarts-001-f3b98f25.jpg
Interview
Artikel leestijd5 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-gesprek-koffie-met-20211007-005-thumbnail-bba416f6.jpg
Tweegesprek
Artikel leestijd5 min. leestijd
Artikel gelezengelezen

Over wel en wee van thuis werken

Artikel
Artikel leestijd8 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-Daphne-Heijnen-Sabien-Buttolo-001-d5d3e8dd.jpg
Ambitie
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Made by Zuiderlicht