
Anderhalf jaar geleden is de functie buurtcoördinator opgesplitst in drie verschillende functies. Het team is eindelijk compleet en het loopt als een trein. In dit artikel lees je meer over het waarom van deze opsplitsing en wat deze collega’s precies doen.
Te veel petten
“De buurtcoördinator was eigenlijk een schaap met de vijf poten”, vertelt Dylan, senior vakspecialist Leefbaarheid. “Het ene moment moest hij of zij een bewoner aanspreken op de vuilniszakken, het andere moment had hij te maken met een multi-probleem gezin en vervolgens moest hij met diezelfde bewoners een buurtevenement organiseren. Dat vraagt nog al wat van iemand.” Kortom: het waren te veel verschillende petten.
Trots
“We wilden de werkzaamheden ook beter laten aansluiten op de verschillende kwaliteiten van de collega’s. Wat je ziet is dat de wijkverbinder meer de creatieveling is, de wijkbeheerder de doener en de sociaal bemiddelaar de analyticus. Door deze opsplitsing maken we nu gebruik van ieders talenten.” Dylan is dan ook trots op het huidige team. “We zijn eindelijk op volle sterkte en hebben de gebieden onderling verdeeld. In elke wijk zijn de verschillende disciplines vertegenwoordigd. En tijdens de overleggen kan casuïstiek besproken worden. Dankzij die samenwerking en afstemming ontstaat er kruisbestuiving onderling.”
“Door deze opsplitsing maken we nu gebruik van ieders talenten.”
Wat merken de bewoners hier nu van?
Er zijn bijvoorbeeld weer volop Meet&Greets in de wijken. Momenten waarop bewoners in contact komen met wijkverbinders. “Dat draagt bij aan onze zichtbaarheid. Vragen worden sneller opgepakt, hoor ik van mensen in de buurt. En anderzijds: collega’s geven aan dat ze dieper in zaken kunnen duiken. Ze kunnen echt stappen zetten. In plaats van enkel reactief handelen gaan we nu actief in contact met mensen.”
De rol van Dylan
Dylan is als senior vakspecialist de vraagbaak voor de collega’s in de wijk. “Daarnaast hou ik me bezig met alle ontwikkelingen binnen leefbaarheid. Zo zijn we een samenwerking aangegaan met Stichting Present. We moeten namelijk als Woonpunt regelmatig doorverwijzen naar hulporganisaties, maar zien dat daar niet alles kan worden opgepakt. Vanuit de stichting worden vrijwilligers ingezet die dit wel kunnen doen.” Dylan krijgt – na het vertrek van Malika – tijdelijk ondersteuning van Kim en Jolanda neemt team west voor haar rekening. Een topteam dus!
Leefbaarheid & vastgoed
Maar er is nog meer. “Om de belangen van bewoners altijd mee te nemen bij onze vastgoedprojecten is Suzanne de spil hiertussen”, vertelt Dylan. “Zij is als wijkverbinder belast met vastgoed en voert de regie. Dat doet ze gebiedsoverstijgend en altijd in samenwerking met de collega’s in de wijk.” Zo houdt ze bijvoorbeeld bij een renovatieproject in de gaten dat een zeer gewaardeerde gezamenlijke ruimte weer terugkomt. “Want zoiets is voor onze huurders belangrijk.” Dankzij de nieuwe indeling maken de collega’s in de wijk weer echt onderdeel uit van die wijk. En dat komt bewoners alleen maar ten goede!
Hoe zat het ook alweer?
De wijkverbinder ondersteunt bij het participeren in de wijk en het versterken van het zelfsturend vermogen van bewoners. Bewoners worden in hun kracht gezet door passies en talenten te verbinden met relaties, initiatieven of netwerken in de buurt. De wijkverbinder maakt buurtanalyses om op basis daarvan de veerkracht en leefbaarheid binnen de wijk te vergroten. Ook signaleert hij/zij waar de wijk behoefte aan heeft. De wijkverbinder is het aanspreekpunt voor klankbordgroepen, HBV, BOC en eventueel andere belangrijke netwerkpartners.
De sociaal bemiddelaar begeleidt, bemiddelt en lost omvangrijke en/of complexe sociale problemen op. Hij/zij bemiddelt bij conflict- en overlastsituaties en zoekt waar nodig de samenwerking op met diverse externe partijen (zoals politie, handhaving, wijkteam en vluchtelingenwerk). De sociaal bemiddelaar neemt deel aan externe vergaderingen in verband met het verbeteren van de woonomgeving. Hij/zij signaleert en pakt woonfraude aan. Ook zorgt de sociaal bemiddelaar voor een juiste en volledige dossieropbouw als basis voor juridische procedures bij onderwerpen zoals overlast en individuele sociale problematiek.
De wijkbeheerder zorgt (samen met bewoners) voor een schone en veilige buurt. Hij/zij draagt bij aan een goed leefklimaat in de complexen door het aanspreekpunt te zijn voor bewoners en het op peil houden van de goede staat van complexen, woningen en de woonomgeving. Hiermee vormt de wijkbeheerder de spil tussen buiten en binnen. Ook signaleert de wijkbeheerder problematieken achter de voordeur en kan zo de juiste netwerkpartners inschakelen.



