Het zal niemand zijn ontgaan: onze huisstijl heeft een opfrisbeurt gehad. Aanleiding daarvoor was uiteraard onze nieuwe koers. De komende jaren werken we aan het welzijn van onze bewoners en een betere wereld voor morgen. Hoe zie je dat terug in onze opgefriste huisstijl?
Bij de ontwikkeling van de koers zijn onze missie, visie en kernwaarden tegen het licht gehouden en aangescherpt of vernieuwd. Samen vormen ze de identiteit van Woonpunt. De manier waarop je die identiteit vormgeeft, wordt ook wel de visuele identiteit of huisstijl genoemd. Vandaar dat we gekeken hebben of die huisstijl nog goed past bij wie we zijn en waarvoor we staan. Want een goede huisstijl draagt bij aan herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Kortom, met de koers zijn we een nieuwe richting ingeslagen en via onze opgefriste huisstijl laten we dat zien. Het maakt de nieuwe koers zichtbaar voor medewerkers, huurders en samenwerkingspartners.
Slim en simpel
Designer Melianthe Wouters van Zuiderlicht stond in 1999 aan de wieg van onze huisstijl. “Het Woonpuntlogo is van zichzelf heel krachtig. Dat heeft onder meer te maken met de sterke naam. Verder is het logo typografisch heel eenvoudig, wat vaak goed werkt. Zoals wij altijd zeggen: houd het slim en simpel. Dat maakt een logo tijdloos. Minder tijdloos is de kleurcombinatie van rood en groen, wat destijds stond voor de stenen en de omgeving. Daarnaast was er in de loop van de jaren wildgroei ontstaan, doordat er steeds elementen en kleuren aan de huisstijl zijn toegevoegd. Het opfrissen van de huisstijl vanwege de nieuwe koers was dus vooral ook een opruimactie.”
Logo voortaan in één kleur
Uit de evaluatie van onze huisstijl kwam naar voren dat veel elementen nog goed bij ons passen. Zoals ons logo. Het woordmerk met de stip vinden we nog steeds sterk en herkenbaar, dus dat blijft onveranderd. Ook blijft de vertrouwde kleur groen onze hoofdkleur. Want groen staat enerzijds symbool voor balans, harmonie en groei. Anderzijds symboliseert het duurzaamheid, milieu, gezondheid en natuur. Melianthe: “Wel hebben we afscheid genomen van de kleur rood. Na 25 jaar voelde de combinatie rood en groen gedateerd aan. Daarom zie je op nieuwe uitingen voortaan het Woonpunt logo in één kleur: wit op gekleurde achtergronden en zwart op een lichte achtergrond. We blijven wel kleur gebruiken; er is een heel warm palet aan secundaire kleuren, waarmee we spelen in alle middelen. Tot slot hebben we ook gekozen voor een iets ander lettertype, dat wat vriendelijker overkomt.”
Beelden zeggen meer
De beeldtaal vormt een belangrijk onderdeel van onze huisstijl. Die mocht wat avontuurlijker. Melianthe: “De bollen en cirkels zijn herkenbare elementen. Gebruikten we ze eerst vooral statisch, nu werken we waar mogelijk met beweging. Dat zie je al een beetje op de nieuwe website, maar dit gaan we nog verder uitbouwen. Ook nieuw is dat de bollen en cirkels voortaan in een groepje bij elkaar staan. Dat staat symbool voor de verbinding in een buurt of netwerk. We gebruiken ze in verschillende samenstellingen, want een buurt of netwerk is ook niet statisch. De fotografie mocht wat brutaler en dynamischer, op de website en in het huurdersmagazine zie je dat al een beetje terug. Ook een blijvertje zijn de Woonpunt pictogrammen. Die geven Woonpunt een eigen gezicht en zijn prettig voor een brede doelgroep. Want een plaatje zegt soms meer dan 100 woorden.”
Laagdrempelig en dichtbij
In onze buurten hoort iedereen erbij. Ook mensen met een zorgvraag of mensen die problemen hebben met de Nederlandse taal. Daarom beloven we in onze koers dat we laagdrempelig en dichtbij zijn. Dus stemmen we ons taalgebruik af op huurders. Onze teksten schrijven we op taalniveau B1, dat staat voor eenvoudig Nederlands. Misschien heb je ook al gemerkt dat we op onze website en in folders mensen voortaan aanspreken met ‘je’. Dat leest fijner en drukt vertrouwen en gelijkheid uit. Het voelt vriendschappelijk en dichtbij. In het één-op-één schriftelijke contact (brieven en mails) kun je nog wel ‘u’ gebruiken. Voor veel mensen voelt dat beleefder, zeker als het gaat om wat oudere huurders. Tot slot hebben we aan onze website een voorlees- en vertaalfunctie toegevoegd, zodat iedereen de informatie kan begrijpen. Hier zie je hoe dat werkt.
Nieuwe templates
Nog niet alles is omgezet naar onze vernieuwde huisstijl. Denk aan het briefpapier, de enveloppen of de autobelettering. Daarop zie je nog het ‘oude’ rood en groen. We maken eerst onze voorraden op, want weggooien is niet duurzaam en kost bovendien veel geld. De komende tijd laten we nieuwe ontwerpen maken voor al deze items, zodat ze gefaseerd vervangen kunnen worden. Veel items zijn al wel vernieuwd, zoals de templates voor nieuwsbrieven, powerpointpresentaties, rapporten en e-mailhandtekeningen. Kijk maar eens op de Communicatiepagina op intranet. Of vraag het aan Merel, Lisa of Esther!