Systeemimplementatie gebaseerd op Toekomstbestendige Innovatie & Procesoptimalisatie, beter bekend als ‘STIP’. Een inmiddels bekend begrip binnen Woonpunt. Toen het project begin vorig jaar van start ging, waren er uiteenlopende verwachtingen. Nu het einde van het project steeds dichterbij komt, kijken we samen met een paar collega’s van binnen én buiten STIP terug naar hun verwachtingen vooraf. En ze delen hun eerste ervaringen met het nieuwe systeem. Beginnen ze er al vertrouwd mee te raken? Welke hobbels moeten nog genomen worden?
Dean Mullenders (Consulent verhuur):
“Een jaar geleden had ik verwacht dat Dynamics Empire (DE) een modern, soepel systeem zou zijn. Nu we live zijn met DE merk ik dat dit toch anders is. Het systeem is een stuk ingewikkelder waardoor ik nog veel vragen heb. Wel fijn dat ik met mijn vragen terecht kan bij mijn STIP collega’s Bart en Jacqueline. Daar boffen we mee. Waar ik onder andere tegenaan loop? Het afhandelen van terugbelverzoeken en het verwerken van teamtaken. Deze processen zijn voor mij niet helemaal logisch. Het aantal handelingen valt gelukkig best mee. Ik hoop dat we bepaalde zaken nog kunnen finetunen in het systeem, waardoor wij ons werk goed kunnen blijven uitvoeren.”
Jacqueline Gemmeke (Consulent verhuur & projectlid STIP):
“Doordat ik bij het STIP project betrokken ben geweest, heb ik gelukkig al veel kennis van het systeem. Hierdoor kan ik mijn collega’s snel helpen met hun vragen. Dit betekent echter niet dat ik achter alle keuzes sta die er zijn gemaakt. Wat ik voornamelijk mis in Dynamics Empire is een ‘opnamesysteem’. In de oude situatie was dit er wel. We konden hierin bijvoorbeeld schriftelijk vastleggen, zowel voor ons zelf als voor de huurder, hoe de woning werd opgeleverd. Dit kan nu niet meer. Hiervoor hebben we nog geen (goed) alternatief gevonden."
Nicole Hoefsloot (Medewerker Woonservicepunt):
"Ik had voordat het project van start ging geen specifieke verwachtingen. Ik had (en heb) volledig vertrouwen in mijn collega's en wilde daarom het beste ervan verwachten. Toen ik bij Woonpunt begon, kon ik snel overweg met Viewpoint en ik dacht dat dit in Dynamics Empire net zo vlot zou gaan. Echter, merk ik dat ik nu meer tijd nodig heb. Het is een systeem met veel mogelijkheden. Het systeem volledig begrijpen vergt aanvankelijk veel aandacht. De tijd zal leren hoe ik dit nieuwe systeem echt ervaar."
Monique Crijns (Medewerker Woonservicepunt & projectlid STIP):
"Ik ben niet bang om nieuwe dingen te leren en ging daarom met een open instelling de STIP projectgroep in. Terugkijkend op de afgelopen maanden was het een hobbelige weg, maar dat is normaal. Elke verandering gaat gepaard met obstakels en fouten waarvan we leren. Het nieuwe systeem zal ons werk uiteindelijk gemakkelijker maken. Misschien voelt het nu nog niet zo, maar ik heb alle vertrouwen dat we het komende jaar steeds verder zullen verbeteren. Bijvoorbeeld met de introductie van een vraagboom die zal zorgen voor een duidelijkere en snellere afhandeling van reparatieverzoeken.”
Davy Duijkers (Buurtcoördinator Leefbaarheid):
“Voordat STIP van start ging was ik redelijk sceptisch. Ik ben niet heel handig met computers. Daardoor vond ik het vooral heel spannend. Ik kon goed overweg met Viewpoint en wist niet hoe dat in het nieuwe systeem zou gaan. Aan de andere kant wist ik ook; als er een nieuw systeem komt, dan heb ik daarmee te dealen. Gelukkig hebben we veel mogelijkheden gekregen om het nieuwe systeem te leren kennen. Denk daarbij aan de trainingen, inloopmomenten en hulp van onze STIP collega’s. Hierdoor kreeg ik het gevoel dat ik er niet alleen voor stond. Voor nu moet ik mijzelf wat meer tijd gaan geven om het systeem te leren kennen. Ik leg de lat erg hoog voor mijzelf, maar ik weet ook dat tijd en gewenning nodig is om vertrouwd te worden met het systeem.”
Dylan Erkenbosch (Senior vakspecialist Leefbaarheid & projectlid STIP):
"Met de overstap van Viewpoint naar Dynamics Empire hoopte ik op een systeem dat meer ondersteuning biedt bij het bereiken van een uniforme werkwijze. We komen steeds dichter bij dat doel. Om dit te bereiken, ben ik altijd kritisch gebleven, en dat ben ik nog steeds. Ondanks dat ik veel heb geleerd tijdens het project, ontdek ik nog elke dag nieuwe dingen. STIP is momenteel voorbij. Echter zijn we nog volop bezig met issues waar we tegenaanlopen, vragen van collega’s en inhaalwerkzaamheden. Jammer dat de projectdagen al afgelopen zijn en de werkplekken zijn weggehaald. Hierdoor zoek je elkaar toch minder snel op. Het project had langer mogen doorlopen om issues die er spelen op te lossen. Desondanks heb ik het gevoel dat iedereen altijd bereid was om elkaar binnen én buiten STIP te helpen. We hebben dit project gezamenlijk gedragen en zijn tot een mooie afronding gekomen!"
Go Dean! Go Jacqueline! Go Nicole! Go Monique! Go Davy! Go Dylan!