De komende tien jaar worden alle badkamers, keukens en toiletten (BKT) in zo’n 150 complexen gerenoveerd. Een enorme klus waar Ron Possen als opzichter planmatig onderhoud nauw bij betrokken is. “We werken met drie aannemers samen, maar dat betekent niet dat er ook enorm veel werk op ons als organisatie afkomt.”

Wat is de status?

“We hebben behoorlijk wat achterstallige BKT-renovaties op onze lijst staan en die proberen we nu versneld in te halen”, legt Ron uit. “We kijken natuurlijk steeds naar de leeftijd van de verschillende onderdelen. Dat doen we middels een quickscan. Het voordeel is dat we op die manier meteen onze gegevens kunnen bijwerken. Zo weten we weer precies wat de status is van de woningen.” Uit die quickscan rolt een oordeel: moet er gerenoveerd worden en zo ja, wat dan? “Dan volgt een warme opname waarbij exact gekeken wordt wat er gedaan moet worden.” Vervolgens kan begonnen worden met de renovatie. 

Enorme opgave

Met zo’n 150 complexen is dit een enorme opgave. “Absoluut. Dat betekent namelijk 104 badkamers, 80 keukens en 127 toiletten”, somt Ron op. “Daarom zijn we een samenwerking aangegaan met drie aannemers, verdeeld over onze drie werkgebieden. Zij nemen ons zo’n 90% van het werk uit handen. Bij de eerste 30 woningen ben ik steeds meegegaan met de quickscan. Op die manier krijgen de aannemers gevoel bij de woningen en wat wij willen.” Een bijkomend voordeel van deze manier van samenwerken is dat de aannemers in geval van drukte werk van elkaar kunnen overnemen. “We hebben met ze alle drie dezelfde afspraken gemaakt en werken met dezelfde systematiek. Dus als het bijvoorbeeld in Maastricht wat drukker is, kunnen de anderen gemakkelijk inspringen.”

Extra inzet

Kat in ‘t bakkie dus? “Nou, er komt ondanks de prettige samenwerking met de drie aannemers nog steeds enorm veel werk op ons af als Woonpunt.” Uit de quickscans volgen gegevens die ingevoerd moeten worden. Bewoners hebben geregeld vragen wat druk legt op het klantencontactcentrum. En ook de facturering vraagt extra inzet. “Dat is een flinke kluif voor de interne organisatie. We zijn net pas begonnen, dus er zitten hier en daar nog wat kinderziektes. Die lossen we nu op en volgend jaar gaat het weer een stuk beter. Ik weet niet zeker of we de aantallen zoals we die nu geschat hebben, gaan halen. Ook dat kunnen we straks beter inschatten.”

Communicatie

De eerste renovaties zijn inmiddels van start gegaan. “Over het algemeen reageren mensen zeer tevreden. Ze krijgen natuurlijk de keuze of ze de renovatie daadwerkelijk willen. Sommigen hebben net zelf iets aangepast of zijn op leeftijd en hebben geen zin meer in een verbouwing.” Bewoners krijgen voordat de aannemer de quickscan gaat doen een brief vanuit Woonpunt over de renovatie. Na de quickscan krijgen ze weer een brief en brochure met uitleg over wat er allemaal gaat gebeuren. “Ik loop ook geregeld bij bewoners die met een renovatie te maken krijgen binnen. Die communicatie vanuit Woonpunt vinden mensen prettig. Wij blijven toch hun eerste aanspreekpunt.” 

Kim-074efb4f.jpg
Artikel leestijd8 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
WP-Suzanne-Duchateau-20230906-013-b21ec116.jpg
Artikel leestijd3 min. leestijd
Artikel gelezengelezen
Made by Zuiderlicht