Woonpunt vindt het belangrijk een lerende organisatie te zijn, waarin medewerkers zich optimaal kunnen ontwikkelen. Buurtcoördinator Suzanne Duchateau greep de kans met beide handen aan om zich verder te verdiepen in haar eigen vakgebied. En met succes: na een jaar hard studeren slaagde ze voor de Hbo-opleiding Wijkontwikkeling. En hoewel ze zichzelf beloofd heeft het even rustig aan te doen, begint het alweer te kriebelen: “Ik vind het fantastisch om te leren!”
"Om de wijk te verbeteren moet je een co-creatie
proces opstarten."
Na 20 jaar verruilde Suzanne haar baan bij Holland Casino voor een uitdaging als sociaal wijkbeheerder bij Wonen Limburg. “Ik kwam terecht in Kerkrade, in de wijk Blijerheide, ook wel ‘klein Chicago’ genoemd. Ik wilde begrijpen wat er allemaal gebeurde en hoe ik kon bijdragen om de leefbaarheid in de wijk te verbeteren. Op internet kon ik veel informatie vinden, maar ik miste de structuur. Daardoor kon ik niet de verbanden leggen waaraan ik behoefte had. Toen ik bij Woonpunt een vast contract kreeg, accepteerde ik dat op voorwaarde dat ik een studie naast mijn werk mocht doen.”
Theoretisch fundament
Haar keuze viel op de Hbo-opleiding Wijkontwikkeling. “Voor mij is het heel belangrijk om een goed fundament te leggen voor het werken in de wijk. Als buurtcoördinator heb je te maken met veel verschillende mensen. En met steeds meer mensen, die de wijk instromen met een of meerdere hulpvragen. Maar ook met de bijzondere doelgroepen zoals mensen met een licht verstandelijke of psychische beperking, of mensen die plotseling verward gedrag gaan vertonen. In de praktijk leerde ik al hoe hiermee om te gaan, maar ik had ook behoefte aan de onderliggende theorie. Om huurders te kunnen helpen op individueel niveau, maar ook om iets voor de wijk als collectief te kunnen betekenen.”
Co-creatie met samenwerkingspartners
Wijkontwikkeling is een complexe uitdaging maar sociaal investeren kan het verschil maken, zo leer je op de opleiding. Suzanne: “Er waren twee modules: ‘De wijk en haar bewoners’ en ‘Dynamiek in de wijk’. Bij elke module doorloop je acht lessen, die je afsluit met een afrondende opdracht. Zo heb ik onder meer een aanbeveling geschreven om mensen met verward gedrag eerder te signaleren in onze wijken. Maar ook een verbeterplan gemaakt voor de buurt Zeswegen in Heerlen. Op basis van een wijkanalyse krijg je een goed beeld van wat de bewoners in een wijk nodig hebben en wat de verbeterpunten zijn. Tijdens de opleiding leer je met name met wie én hoe je kunt samenwerken met al die diverse actoren in de wijk. Want er is zoveel te doen, dat kun je niet alleen. Om de wijk te verbeteren moet je echt een co-creatie proces opstarten.”
Brug naar stenen
“De hele opleiding was in de vorm van e-learning”, vervolgt ze. “Dat vraagt best veel zelfdiscipline. Vier avonden per week zat ik zo’n drie uur te blokken. Maar het was absoluut de moeite waard. De opdrachten kon ik meteen relateren aan de praktijk, veel aspecten waren heel herkenbaar. Ik heb nu veel geleerd over de sociale opgaven in de wijk en zou nu het liefst een brug bouwen naar de fysieke opgave die ons de komende jaren te wachten staat (verduurzamen en renovaties). Deze fysieke opgave is een unieke kans om de wijk een sociale impuls te geven.”
Doe iets!
“Leren kost energie, maar je hebt er zoveel aan”, concludeert ze. “Ook voor je persoonlijke groei. Maak dus gebruik van je opleidingsbudget, wil ik collega’s meegeven. Onze branche en onze wijken veranderen constant. Er is zoveel te leren en zoveel te doen. Dat kan op veel manieren, bijvoorbeeld ook door te lezen, webinars te volgen of te praten met collega’s van andere corporaties. Blijven leren is fantastisch!”
Go Suzanne!