Collega's in de wijk
Woonpunt hecht veel waarde aan een fijne en veilige buurt. Daarom investeren we in leefbaarheid. Onze collega's spelen een belangrijke rol. Ze creëren een prettige woonomgeving voor iedereen. Samen werken we aan een buurt waarin iedereen met plezier kan wonen. Je leest hieronder welke werkzaamheden betrekking hebben op welke functie.
De wijkverbinder ondersteunt bij het participeren in de wijk en het versterken van het zelfsturend vermogen van bewoners. Bewoners worden in hun kracht gezet door passies en talenten te verbinden met relaties, initiatieven of netwerken in de buurt. De wijkverbinder maakt buurtanalyses om op basis daarvan de veerkracht en leefbaarheid binnen de wijk te vergroten. Ook signaleert hij/zij waar de wijk behoefte aan heeft. De wijkverbinder is het aanspreekpunt voor klankbordgroepen, HBV, BOC en eventueel andere belangrijke netwerkpartners
De sociaal bemiddelaar begeleidt, bemiddelt en lost omvangrijke en/of complexe sociale problemen op. Hij/zij bemiddelt bij conflict- en overlastsituaties en waar nodig de samenwerking opzoekt met diverse externe partijen (zoals politie, handhaving, wijkteam en vluchtelingenwerk). De sociaal bemiddelaar neemt deel aan externe vergaderingen in verband met het verbeteren van de woonomgeving. Hij/zij signaleert en pakt woonfraude aan. Ook zorgt de sociaal bemiddelaar voor een juiste en volledige dossieropbouw als basis voor juridische procedures bij onderwerpen zoals overlast en individuele sociale problematiek.
De wijkbeheerder zorgt (samen met bewoners) voor een schone en veilig buurt. Hij/zij draagt bij aan een goed leefklimaat in de complexen door het aanspreekpunt te zijn voor bewoners en het op peil houden van de goede staat van complexen, woningen en de woonomgeving. Hiermee vormen zij de spil tussen buiten en binnen. Ook signaleert de wijkbeheerder problematieken achter de voordeur en kan zo de juiste netwerkpartners inschakelen.
Als Woonpunt in een buurt gaat renoveren of herstructureren komt daar meer bij kijken dan alleen stenen. Het gaat namelijk op de eerste plaats om bewoners. We vinden het belangrijk dat je kunt meedenken en betrokken blijft bij jouw buurt. Daarom ben ik er als wijkverbinder. Hieronder leg ik uit wat ik precies voor je kan doen.
Vanaf het begin
Op de eerste plaats vind ik het belangrijk dat je zo vroeg mogelijk bij de veranderingen in jouw wijk wordt betrokken. Het gaat immers om jouw thuis en jouw leefomgeving. Daar hebben we alle aandacht voor. Ik ben dan ook jouw eerste aanspreekpunt.
In het begin van bijvoorbeeld een renovatie maak ik eerst een buurtanalyse en -visie. Hoe ziet de buurt eruit, wat zijn aandachtspunten en waar moeten we rekening mee houden? Om te zorgen dat je met ons kunt meedenken richt ik- samen met de huurdersbelangenvereniging - zo snel mogelijk een Bewonerscommissie of Projectcommissie op. Samen maken we een Participatieplan. Hierin staat ook waarover je als bewoner kunt meedenken. Dan weet iedereen precies waar hij of zij aan toe is.
Wat zijn jouw wensen?
Vervolgens ben ik benieuwd hoe je jouw woning en woonomgeving ervaart. Die verzamel ik met een vragenlijst, maar ik organiseer ook bewonersbijeenkomsten en kom graag bij je op bezoek. Dan kunnen we het hebben over jouw behoeften. En kan ik kijken wat mogelijk is. Zo bieden we perspectief en hebben we aandacht voor jouw behoeften. Als er situaties zijn die snel opgepakt moeten worden, dan kunnen mijn collega’s – de wijkverbinder, sociaal bemiddelaar of wijkbeheerder – hier iets in betekenen.
Contact
Tijdens het bouwproject organiseer ik geregeld een inloopmiddag en meet&greets. Zo blijven we met elkaar in contact en werken we aan vertrouwen. Vertrouwen in ons als Woonpunt en vertrouwen in het project. Na afloop hoor ik graag van je hoe je erop terugkijkt. Wat ging goed, wat kan de volgende keer beter? Daar kunnen we immers van leren. Uiteindelijk bouwen we samen aan een fijne buurt, voor iedereen.