Huur opzeggen

Je kunt elke dag van de maand de huur opzeggen, met de opzegtermijn van minimaal één maand. Let op dat de laatste dag van de huurperiode niet in het weekend of op een feestdag mag vallen. Je mag ook langer dan een maand van tevoren de huur opzeggen. Houd er echter rekening mee dat je mogelijk nog reparaties of andere zaken aan de huurwoning moet regelen voordat je vertrekt. 

Goed om te weten

Nadat je je huur hebt opgezegd zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Denk daarbij aan de status van de woning en het overdragen van de sleutels. Vergeet niet je huurtoeslag te wijzigen of op te zeggen. Dit doe je via www.toeslagen.nl. Denk er ook aan je verhuizing door te geven aan instanties zoals de gemeente, PostNL, energieleverancier, telefoon- en internetaanbieder en WML.

Spelregels t/m 31 januari 2017 
Spelregels na 1 februari 2017


Regels en afspraken

Ga je verhuizen? Dan gelden er een aantal regels en afspraken waar je rekening mee moet houden. Welke precies? Bekijk hier de checklist of de opties hieronder.

De nieuwe bewoner van de woning wil graag een schone en nette woning betrekken. Daarom is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat:

  • De wc's, badkamer en keuken schoon en fris zijn. 
  • Alle kamers leeg zijn en dat je ze hebt geveegd of gestofzuigd. 
  • Eventuele spijkers, schroeven of pluggen uit de wanden en plafonds zijn verwijderd en dat je de gaten hebt gedicht. 

Onze inspecteur komt in totaal 2 keer bij je langs. Tijdens het eerste bezoek loopt hij samen met jou de woning na. Als er nog aanpassingen aan je woning moeten worden gedaan, laten wij je dat weten. We geven ook aan welke kosten verbonden zijn aan het laten uitvoeren van deze werkzaamheden door Woonpunt. In ieder geval moeten de werkzaamheden vóór het einde van de huurperiode zijn voltooid. We controleren dit  tijdens de eindinspectie op de laatste huurdag. 

Is je woning van vóór 1994? Dan komt er vóór je verhuist ook een asbestspecialist langs om de woning te controleren op de aanwezigheid van asbest. 

Er kunnen alleen spullen achterblijven als je dit hebt afgesproken met de nieuwe bewoner en samen een formulier hebt ondertekend. Een kopie van dit formulier moet naar Woonpunt worden gestuurd, zodat wij op de hoogte zijn van de achtergebleven spullen in de woning. Als je een nieuwe huurder voor je kamer voorstelt, betekent dat niet dat hij of zij al je spullen moet overnemen. Het bedrag dat je vraagt voor je spullen moet ook redelijk zijn en passen bij wat je verkoopt.

Als de nieuwe huurder niets wil overnemen, dan dien je de woning leeg op te leveren. 

Heb je iets toegevoegd aan de woning waarvoor je toestemming hebt moeten aanvragen? Afhankelijk van de gemaakte afspraken moeten de aanpassingen wel of niet verwijderd worden. Samen bekijken we welke veranderingen teruggedraaid moeten worden. Dit is ook afhankelijk van in hoeverre de nieuwe huurder geholpen is met de aanpassing. 

Onze opzichter komt bij je langs voor een eindinspectie. Tijdens deze inspectie lever je de sleutels in. Binnen één maand na de oplevering ontvang je de eindafrekening. Als je nog iets moet betalen vanwege schade, schoonmaakkosten of achterstallige huur, dan wordt dat vermeld. De afrekening van eventuele stook- of servicekosten krijg je later.

Ga je verhuizen? Dan vraagt de nieuwe verhuurder soms een verhuurdersverklaring. Hierin staat of je de huur op tijd betaalt en geen overlast veroorzaakt. Klik hier om een verhuurdersverklaring aan te vragen.

#
Fijn en betaalbaar wonen
Buurten waar mensen zich thuis voelen
Over Woopunt