Woonfraude

Woonfraude is dat een huurder iets met een huis doet dat niet mag. Bijvoorbeeld het huis aan iemand anders verhuren zonder dat het van ons mag. Denk je dat dat gebeurt?  Laat het ons dan direct weten. Samen zorgen we voor veilige en fijne buurten.

Wat is woonfraude?

Woonpunt verhuurt een woning aan een huurder zodat hij er zelf in kan wonen. Het is woonfraude als de huurder:

  • de woning niet bewoont, maar bijvoorbeeld gebruikt om onrechtmatig uitkeringen te krijgen.
  • de woning aan een ander verhuurt,  bijvoorbeeld aan toeristen via Airbnb.
  • de woning niet alleen gebruikt om in te wonen, maar voor andere (bedrijfs-)activiteiten, zoals het kweken van hennep of voor prostitutie.

Hoe kan ik melden?

Als je een of meer van deze signalen opmerkt, kan dit wijzen op mogelijk woonfraude, en dan is het belangrijk om dit te melden. Dat kan door contact op te nemen met de buurtcoördinator.

Tips om te zien dat er woonfraude is

  • De brievenbus is altijd vol.
  • Verschillende mensen halen de post op en verlaten snel weer het pand.
  • Het lijkt alsof er niemand in de woning woont.
  • Je hebt de huurders al lange tijd niet gezien.
  • De auto of fiets van de huurders verschijnt slechts sporadisch.
  • Er zijn voortdurend verschillende mensen in en uit de woning, zelfs 's nachts.
  • Bezoekers blijven meestal slechts enkele minuten.
  • Gordijnen zijn voortdurend gesloten.
  • De ramen zijn afgeplakt.
  • Er is zelden verlichting in de woning of de verlichting brandt juist voortdurend.
  • Vreemde geluiden of geuren komen uit de woning.
  • Er vinden verhuizingen plaats op ongebruikelijke tijdstippen, zoals 's nachts.
  • Nieuwe huurders willen geen contact met andere buurtbewoners.
     

Wat doet Woonpunt?

Woonpunt doet zelf onderzoek naar de woonfraude. Als het echt om woonfraude gaat, vragen we  de rechter om het huurcontract te beëindigen. De huurder raakt dan de woning kwijt. Soms legt de rechter ook een boete op.