Jaarlijkse huuraanpassing

Ieder jaar kan de huurprijs van je woning worden aangepast. Dit kan hoger óf lager zijn. Dit hangt af van verschillende factoren. Zoals stijgende kosten of veranderingen op de woningmarkt. Als huurder is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de regels en afspraken rondom de jaarlijkse huuraanpassing.

Afspraken

De jaarlijkse huuraanpassing is bedoeld om een balans te vinden tussen redelijke huurprijzen en de kosten voor het beheer en onderhoud van de woningen. De jaarlijkse huuraanpassing moet voldoen aan de wet- en regelgeving en rekening houden met de rechten van huurders.

Huurverlaging

Heb je in 2023 géén huurverlaging gehad? Dan kun je in 2024 alsnog in aanmerking komen voor de huurverlaging. Dit is afgesproken tussen ons en de overheid. Of je hiervoor in aanmerking komt, hangt af van je huurprijs, inkomen en hoe lang je al bij ons huurt.  

  • Je woont in een sociale huurwoning.
  • Je hebt in 2023 géén huurverlaging gehad.
  • Je huurt op 1 maart 2023 van Woonpunt.  
  • Je inkomen is tot 120% van het sociaal minimum (zie tabel hieronder). 
  • Je kale huurprijs is op 1 januari 2024 hoger dan € 577,91 per maand

Samenstelling huishouden

 Jaarinkomen tot

1 persoon

€ 24.840

1 persoon met AOW

€ 26.430

2 of meer personen

€ 32.370

2 of meer personen (minstens
1 met AOW)

€ 35.150


Let op: heb je inwonende kinderen die jonger zijn dan 27 jaar? Hun inkomen telt niet mee. 

Dan bestaat de kans dat je in aanmerking komt voor de huurverlaging. In dat geval kun je de huurverlaging zelf aanvragen.

Aanvragen

Voldoe je aan de voorwaarden? Vraag dan alsnog een huurverlaging aan. Let op: huurders die in 2023 al een huurverlaging hebben gehad, komen hiervoor niet nogmaals in aanmerking.

Huurverlaging aanvragen

Huurverhoging

Elk jaar op 1 juli verhoogt Woonpunt de huurprijs. We begrijpen dat huurders niet blij zijn met een huurverhoging. Vooral gezien de stijgende kosten voor energie en levensonderhoud. Toch is het noodzakelijk vanwege de investeringen die we moeten doen. Bijvoorbeeld om de kwaliteit van onze woningen en wijken te behouden en te verbeteren. En om woningen met lage energielabels sneller te verduurzamen. Zodat ook die huizen energiezuinig en comfortabel worden.  

We proberen de huurverhoging zo beperkt mogelijk te houden. Daarbij houden we rekening met de belangen van onze huurders. We volgen daarbij de regels en richtlijnen van de overheid. Heb je vragen over de huurverhoging? Of over de investeringen die we doen? Neem dan contact met ons op. We staan klaar om je te helpen en eventuele zorgen te bespreken. 

Huurverhoging 2024

Bij het bepalen van huurverhoging volgen we de richtlijnen van de overheid. In 2024 verhogen we de huren als volgt:

  • Gemiddeld 5,3 procent voor sociale huurwoningen (is lager dan de 5,8 procent die de overheid adviseert).
  • 5,5 procent voor vrije huurwoningen (is in lijn met het advies van de overheid.
  • De uiteindelijke huurverhoging kan verschillen per woning. Dat hangt af van de kenmerken van de woning en de huurprijs.

Omdat de inkomens en uitkeringen gemiddeld ook stijgen, blijven de huren betaalbaar. Ook omdat de huurtoeslag in 2024 omhoog is gegaan.

Aanpassing servicekosten 2024

De kosten voor het glasfonds en het abonnement huurdersabonnement blijven gelijk. De voorschotten voor de overige servicekosten passen we aan, als dat nodig is. Dat doen we op basis van de werkelijke kosten over voorafgaande jaren.

Huurtoeslag

Ben je in verhouding tot je inkomen veel geld kwijt aan huur? Of is je inkomen achteruit gegaan? Dan loont het om te checken of je in aanmerking komt voor huurtoeslag. Kijk voor meer informatie op www.belastingdienst.nl.

Betalingsproblemen voorkomen

Kom je door de huurverhoging financieel in de knel? Als huurder van Woonpunt kun je gratis gebruik maken van de Voorzieningenwijzer. Onze medewerkers kijken graag samen met jou naar je huidige situatie en waarop je kunt besparen. Dat kan oplopen tot wel €500 per jaar.

Meer info over de Voorzieningenwijzer.

Meer informatie

Heb je een vraag over de huuraanpassing? Neem dan contact met ons op via 088 – 050 60 70 of info@woonpunt.nl. Ook vind je meer informatie op www.huurcommissie.nl.

Bezwaar maken 

Helaas is het is niet meer mogelijk om een bezwaar in te dienen. Dit was mogelijk tot 1 juli 2024. Heb je bezwaar gemaakt en hier nog geen reactie op ontvangen? Dan nemen wij spoedig contact met je op. 

#
Bewonersverhalen
Iedere huurder heeft een uniek verhaal
Laat je inspireren