Welbevinden en vitaliteit steeds belangrijker bij Woonpunt

Hoe voelen medewerkers zich in hun werk? Dat onderzocht Woonpunt in 2024, met opvallend hoge deelname. De uitkomst: medewerkers voelen zich verbonden met hun werk, maar ervaren ook werkdruk en onduidelijkheid. HR-adviseur Anita Kempen en extern adviseur Willem Peeters vertellen over de resultaten én de aanpak op drie niveaus.

Waarom dit onderzoek?

“We geloven dat gelukkige medewerkers beter presteren", vertelt Anita. “Er waren signalen van hoge werkdruk, dus besloten we dat serieus te onderzoeken. We koppelden het aan de Week van de Vitaliteit met activiteiten als workshops, yogalessen en stoelmassages. Willem voerde het onderzoek uit en gaf iedere medewerker persoonlijke feedback. Die bleef vertrouwelijk.”

Wat is onderzocht?

Willem reageert: “We gebruikten een wetenschappelijk model uit de positieve psychologie. We brachten per medewerker de balans tussen energiegevers en energievreters in kaart. Wie in de ‘+1-zone’ zit, ervaart plezier en gaat met energie naar huis. Wie op -1 scoort, loopt risico op uitval of vertrek.”
Belangrijkste uitkomsten
“De respons was 76%, uitzonderlijk hoog", aldus Willem. “Medewerkers scoorden bovengemiddeld op bevlogenheid, verbondenheid en autonomie. En driekwart is trots op Woonpunt.” Anita: “Maar bijna de helft ervaart hoge werkdruk, en 40% vindt hun taken onduidelijk. Dat komt deels door een nieuw systeem, maar het is duidelijk dat we hiermee aan de slag moeten.”

Anita Kempen & Willem Peeters
WP-JV-Anita-Kempen-Willem-Peeters-202502-030-min.jpg

Aanpak op drie niveaus

Over de aanpak vertelt Anita: “We werken aan oplossingen op individueel, groeps- en organisatieniveau.” Willem vult aan: “Iedereen kreeg een persoonlijke terugkoppeling: rood (actie nodig), oranje (adviesgesprek) of groen (in balans). In totaal zijn 57 medewerkers doorverwezen naar bedrijfsarts of coach.” Anita: “Daarnaast is er een jaarlijks vitaliteitsprogramma. In maart was er een masterclass over generatieverschillen, in juni doen we mee aan Maastrichts Mooiste.”

Van teamaanpak tot organisatiebrede verbetering

De uitkomsten van het onderzoek zijn ook per team en afdeling bekeken. “Die zijn daar zelf mee aan de slag gegaan", zegt Anita. “Daarnaast kijken we wat we als hele organisatie kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld door werkafspraken duidelijker te maken en processen slimmer in te richten.”

Meer bewustzijn én handelingsperspectief

Waar zijn jullie bij dit onderzoek vooral tevreden over? Anita: “We zijn blij dat vitaliteit nu écht leeft binnen Woonpunt. Medewerkers krijgen handvatten om zelf regie te nemen. Tegelijk zien we ook duidelijk waar we als organisatie kunnen verbeteren. Dat maakt het waardevol op alle fronten.”